Veer Voyage heeft een Letter of Intent (LOI) getekend met Fosen Shipyard voor de ontwikkeling, bouw, verkoop en aankoop van twee duurzame containerschepen. De schepen combineren innovatieve DynaRig-zeilen in rompvorm en waterstofbrandstofcellen voor meer snelheid en bereik.
De gestroomlijnde romp is speciaal ontworpen om zowel vrachtvermogen als snelheid te leveren. Er wordt gebruik gemaakt van koolstofvezelmasten van 62,5 m hoog. Het schip kan 160 containers (TEU) vervoeren, inclusief reefercontainers.
Veer heeft zich tot doel gesteld om met het duurzame zeilcontainerschip de oceaan over te steken. De toevoeging van waterstofbrandstofcellen moet de snelheid verhogen met een grotere actieradius. Voor de technische uitdagingen wordt er samengewerkt met Bernhard Schulte Shipmanagement.
Ontwerp nr. 1 heeft volledige principiële goedkeuring gekregen van de American Bureau of Shipping (ABS) en werd door de European Maritime Safety Agency geselecteerd als voorbeeldschip voor twee industriële studies; wind- en waterstofbrandstof.
Veer heeft een intentieverklaring van 50 miljoen euro verkregen van PROW Capital (Amsterdam) om het ontwerp en de bouw van deze revolutionaire schepen te financieren. Daarnaast is de onderneming bezig met het ophalen van extern kapitaal. Het eerste schip moet vanaf 2027 de oceanen over varen.
Bron: Veer Voyage
0 reacties