In een studie heeft Porsche Engineering het potentieel van waterstofverbrandingsmotoren onderzocht. Het resultaat is een krachtige aandrijflijn met emissies op nagenoeg hetzelfde niveau als de omgevingslucht. De test is uitgevoerd in het digitale simulatie centrum in Nürburgring.

“We hebben een waterstofverbrandingsmotor ontwikkeld die als conceptstudie het vermogen en koppel van de huidige high-performance benzinemotoren moet matchen. Tegelijkertijd hadden we ook de doelstelling om een laag brandstofverbruik te bereiken en de emissies op hetzelfde niveau te houden als de omgevingslucht. Het startpunt voor onze studie was een bestaande 4,4-liter achtcilinder benzinemotor – of beter gezegd, de digitale dataset, omdat we de hele studie virtueel hebben uitgevoerd met behulp van motorsportsimulaties. “

Vincenzo Bevilacqua, Senior Expert Engine Simulation bij Porsche Engineering

Om de 4,4-liter V8 goed op waterstof te laten lopen, zijn wat aanpassingen nodig voor compressiedruk en zijn conventionele turbo’s niet geschikt. Porsche Engineering heeft daarom vier alternatieve, bijzonder krachtige turboconcepten onderzocht, waarvan sommige afkomstig zijn uit de wereld van de autosport.

Alle systemen bestaan uit verschillende elektrisch ondersteunde turbo’s, waarvan sommige gecombineerd met extra regelkleppen in het luchtsysteem of elektrisch aangedreven compressoren. Voor de testresultaten gebruikte Porsche de opstelling die je rechtsonder ziet. De lucht gaat door de eerste compressor naar binnen, wordt door een intercooler afgekoeld en gaat daarna door de tweede compressor om vervolgens door nog een intercooler te gaan. Deze set-up zorgde voor een vermogen van 600 pk uit de waterstof-V8.

Een uitgebreide toelichting over de techniek is te lezen in het Porsche Engineering Magazine 2022-02 of op de website van Porsche.

Categorieën: Auto

4 reacties

Jakobus · 18 augustus 2022 op 21:07

Waarom zijn ze nog steeds bezig met verbrandingsmotoren, met tig overbrengingen? Ik denk aan gewoon in elk wiel een elektromotor met een uitgebalanceerde aandrijfregelaar, dus helemaal zonder overbrengingen, elke overbrenging zoals krukas, nokkenas, zuigers, versnelings-bak, e.n.z. levert wrijving op en daardoor vertraging en slijtage en kosten.

    Oguzhan · 20 augustus 2022 op 23:43

    Omdat we om elektriciteit te wekken heel veel brandstof
    nodig hebben .
    Groene Energie levert niet genoeg elektriciteit zoals windenmolen
    Zonnecell etc.

    Enigste kan is om centrale met behulp van waterstof laten
    draaien ,maar ik weet niet of we zo ver zijn

Hans Peter Verroen · 19 augustus 2022 op 12:31

Geweldig nieuws!
Een waterstof verbrandingsmotor spaart heel veel accu’s uit!
En dat scheelt gebruik van zeldzame grondstoffen als lithium.

Walter Smaalders · 1 september 2022 op 09:02

Accu’s hebben idd (nu nog) een beperkte levensduur, zijn kostbaar en delving en gebruik van de grondstoffen voor de productie van- zijn milieu belastend. Met waterstofgas kun je conventionele verbrandingsmotoren gebruiken met een schone emissie- water & zuurstof.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: