Port of Amsterdam en duisport gaan hun langdurige samenwerking uitbreiden. Zij hebben een Memorandum of Understanding getekend dat de havens de waterstofketen en hun achterlandnetwerk gaan ontwikkelen.

De havens van Amsterdam en Duisburg zijn direct met elkaar verbonden via de Rijn en diverse landroutes en vervullen belangrijke rollen als logistieke hubs voor het Europese achterland. Al lange tijd zijn deze havens partners in het faciliteren van belangrijke handelsstromen tussen Duitsland en Nederland. Dit bestaande partnerschap uit zich onder andere in het gemeenschappelijke bedrijf Hafen Duisburg / Amsterdam Beteiligungsgesellschaft mbH en gaat nu een nieuwe fase in.

“Dit partnerschap tussen duisport en Port of Amsterdam is een belangrijke stap in de ontwikkeling van nieuwe corridors voor duurzame energiedragers. Ons gezamenlijke doel is het decarboniseren van internationale supply chains. Dit partnerschap versterkt onze strategische initiatieven, gericht op het voortouw nemen in het faciliteren van de energietransitie, en complementeert onze sterke samenwerkingsverbanden.”

Koen Overtoom, CEO Port of Amsterdam

Beide havens hebben grote ambities in de energiesector en willen voorop lopen in de transitie naar duurzame en hernieuwbare energiebronnen. Port of Amsterdam en duisport gaan daarom samen de potentie van diverse waterstofdragertechnologieën verkennen. Met als doel het opzetten van een internationale supply chain voor waterstof op commerciële schaal.

De import, opslag en distributie van groene waterstofdragers spelen een cruciale rol in de energietransitie in de industriële en maritieme sectoren. Port of Amsterdam is samen met andere significante spelers in de waterstofindustrie onderdeel van het H2A consortium. Dit consortium richt op het importeren van één miljoen ton groene waterstof in de haven van Amsterdam. H2A biedt een uniek platform dat kan worden verbonden met duisport. Hiermee wordt een end-to-end waardeketen voor groene waterstofdragers tussen beide havens tot stand gebracht.

Naast de ontwikkeling van de groene waterstofketen, zetten duisport en Port of Amsterdam gedeelde commerciële projecten op om hun achterlandnetwerken te ontwikkelen. Amsterdam en Duisburg zijn goed verbonden via de binnenvaart-, land- en railcorridors en centraal gelegen binnen het uitgebreide Europese netwerk. Bovenop de bestaande dagelijkse binnenvaartverbindingen, werd in 2019 een Amsterdam – Duisburg rail shuttle gelanceerd. Deze shuttle vormt een belangrijke corridor, die een directe verbinding biedt voor de short sea en intermodale netwerken van beide havens.


Bron: Port of Amsterdam

Categorieën: Geen categorie

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: