Siemens Mobility en Transdev hebben een overeenkomst gesloten om vanaf 2023 een pilot te starten met waterstoftreinen in de deelstaat Beieren.

In Duitsland ontpoppen de plannen voor de inzet van waterstoftrein zich met hoge snelheid. Het spoornet wil duurzaam worden en doordat er in veel regio´s bovenleidingen ontbreken kan de waterstoftrein een prima duurzaam alternatief zijn. In 2023 start er in de deelstaat Beieren testen met de Mireo Plus H van Siemens Mobility. Eerst zonder passagiers en vanaf 2024 wordt de trein opgenomen in de dienstregeling. De Beierse ministers van Economische Zaken en Vervoer steunen het testen in Beieren.

Siemens Mobility werkt momenteel nog aan de ontwikkeling van de Mireo Plus H. De trein zal in het voorjaar 2022 aan het publiek gepresenteerd worden. Deze week werd bekend dat Ballard twee van zijn 200 kW waterstof brandstofcelmodules zal leveren voor de trein. De Ballard brandstofcellen worden op het dak van de trein gemonteerd en werken in combinatie met batterijen van Saft, die onder de vloer zijn geïnstalleerd. Dankzij het lichtgewicht ontwerp, energiezuinige componenten en intelligent netwerkbeheer aan boord verbruikt de trein tot 25% minder energie dan de huidige treinen met vergelijkbare passagierscapaciteit. De actieradius van het vervoermiddel is ongeveer 800 km.

De Mireo zal in het spoornetwerk van de Bayerische Regiobahn (BRB) ingezet worden. In de aanloop naar 2023 worden voorbereidingen gedaan om te voldoen aan de veiligheidseisen en tank mogelijkheden. Daarnaast wordt voor het onderhoud van de Mireo het personeel in het depot van Augsburg opgeleid, evenals de locomotiefmanagers. Vanaf januari 2024 zal de trein rijden op de niet-elektrificeerbare lijnen in de gebieden Ostallgäu-Lechfeld en Ammersee-Altmühltal. De proef zal 30 maanden duren.

Een jaar geleden maakte Siemens en Deutsche Bahn bekend dat het in 2024 testen gaat doen met de Mireo op de route Tübingen – Horb – Pforzhein. Of deze testen nog steeds doorgaan is niet bekend gemaakt.


Bron: Siemens Mobiliteit

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: