In 2018 is project FELMAR van start gegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel-elektrische energiesystemen voor emissievrije schepen. In een video toont Nedstack de vorderingen van de ontwikkeling van de brandstofcel.

De Nederlandse binnenvaart wil naar zero emissie in 2050. Daarvoor zijn vrijwel zeker elektrisch aangedreven schepen nodig. Als alternatief voor accu’s wordt veel verwacht van waterstof als brandstof. In 2018 is een consortium van zes bedrijven gestart met project FELMAR (First Element MARine). Het doel van het project is een commercieel gebruiksklare en schaalbare emissievrije scheepvaartoplossing voor de binnenvaart en de korte vaart tegen eind 2019. Het consortium is er niet in geslaagd om dit in 2019 gereed te hebben, maar heeft de afgelopen jaren wel flinke vooruitgang geboekt met het geschikt maken van de PEM-brandstofcellen voor mariene toepassingen.

Het consortium bestaat uit Nedstack, MARIN, Damen Shipyards Group, Future Proof Shipping, Marine Service Noord en Holland Ship Electric. Bij MARIN in Wageningen is een complete operationele proefopstelling ontwikkeld. Nedstack heeft in samenwerking met Koedood de afgelopen jaren flinke stappen gezet in de ontwikkeling van de brandstofcellen voor schepen. In onderstaande video wordt de voortgang van die stappen verteld.

Nedstack’s CCO Roel van de Pas, FELMAR projectcoördinator, geeft aan dat het zeker geen twee jaar meer gaat duren voordat de eerste schepen om waterstof rond varen.


Bron: Topsector Energie


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: