Brandstofcellen



Ons Waterstof Nieuwsarchief

Groen licht voor Nedstack Fuel Cell Giga Factory

Afgelopen vrijdag heeft de Europese Commissie het IPCEI Hy2Tech-programma voor waterstof goedgekeurd. Dit Europa-brede partnerschap – dat 35 partners uit 15 verschillende lidstaten samenbrengt – industrialiseert waterstoftechnologieën op de Europese markt. Nedstack is deelnemer aan het IPCEI Hy2Tech programma en gaat een semi-geautomatiseerd productiesysteem voor brandstofcelstacks realiseren met een jaarlijkse

Lees verder »

Daimler stadsbussen met Toyota’s brandstofceltechnologie

Toyota Motor Europe levert zijn brandstofcelmodule voor de nieuwe stadsbus van Daimler Buses, de Mercedes-Benz eCitaro Range Extender. De module wordt geïntegreerd in het dak van de bus. Toyota heeft de visie dat de waterstofbrandstofceltechnologie een belangrijke rol gaat spelen in een koolstofarme samenleving. Daarom willen ze hun technologie ook gaan

Lees verder »

Volkswagen doet achter de schermen onderzoek naar waterstoftechnologie

In het verleden heeft VW-baas Herbert Diess meerdere malen publiekelijk verklaard dat hij geen toekomst ziet voor brandstofceltechnologie bij VW. Echter meldt nieuwsportaal Business Insider dat VW samen met het Saksische bedrijf Kraftwerk TUBES GmbH een patent heeft aangevraagd voor een speciale brandstofcel. Hoewel ‘s werelds op een na grootste autofabrikant publiekelijk tegen de

Lees verder »

Cellcentric nieuwe Europese fabrikant van brandstofcelsystemen

Daimler Truck AG en Volvo Group presenteerden deze week het stappenplan voor Cellcentric, hun baanbrekende nieuwe joint venture voor brandstofceltechnologie. De nieuwe onderneming gaat brandstofcelsystemen ontwikkelen, produceren en verkopen. In april 2020 tekende de twee marktleiders uit de bedrijfsvoertuigensector een niet bindende overeenkomst voor het gezamenlijk ontwikkelen van brandstofcellen. Een

Lees verder »

Inergio kondigt mini brandstofcel aan

Het Zwitserse bedrijf Inergio claimt dat ze brandstofcellen tot 80% lichter kunnen maken dan dat momenteel verkrijgbaar is. Hierdoor wordt de toepassing van waterstoftechnologie interessanter voor tal van mobiele toepassingen. De brandstofcellen van Inergio zijn gebaseerd op Solid Oxide fuel Cells, ofwel SOFC’s. Dit is een flexibele technologie die ingezet

Lees verder »

Eerste waterstofauto in Australië de weg op

De Hyundai NEXO is de eerste waterstofauto die op de Australische wegen gaat rijden. De Australian Capital Territory (ACT) heeft 20 emissievrije brandstofcel elektrische voertuigen aangeschaft. Tevens maakte Hyundai bekend dat het de maximale waardering van Green NCAP heeft ontvangen en het een brandstofcellenfabriek gaat bouwen in China. Duurzaam vervoer De

Lees verder »

Europees consortium gaat gestandaardiseerde brandstofcelmodules ontwikkelen voor heavy duty toepassingen

Een Europees consortium van organisaties in de waterstofsector bundelt de krachten om de eerste gestandaardiseerde brandstofcelmodules voor zware toepassingen te definiëren, ontwikkelen en testen. Deze ontwikkeling kan de gamechanger zijn die de brandstofcelindustrie nodig heeft om het concurrentievermogen van de markt te vergroten door concurrentie, kostenreductie en massaproductie mogelijk te

Lees verder »

Onderzoek naar HPDI-waterstof brandstofsysteem in trucks

Scania en Westport Fuel Systems gaan samenwerken in waterstofonderzoek. Zij gaan onderzoek doen naar het gebruik van een HPDI-waterstofbrandstofsysteem (High Pressure Direct Injection) in Scania’s nieuwste generatie motor. Westport Fuel Systems heeft veel ervaring met het werken met gasvormige brandstoffen. Met de Westport™ HPDI bieden zij de mogelijkheid om met

Lees verder »

Nikkel als oplossing voor goedkopere brandstofcellen?

Brandstofcellen worden gebruikt om waterstof en zuurstof om te zetten in elektriciteit. Tot nu toe werden hiervoor kostbare metalen gebruikt. Koreaans onderzoek toont aan dat ook het goedkopere en breed beschikbare nikkel gebruikt zou kunnen worden. In vrijwel alle waterstof toepassingen waar elektriciteit wordt opgewerkt, wordt gebruik gemaakt van brandstofcellen.

Lees verder »

MAN Truck & Bus richt Hydrogen Campus op

MAN bundelt krachten met universiteiten in Neurenberg door het oprichten van de Hydrogen Campus op het fabrieksterrein. Het doel is voertuig aandrijvingssystemen op waterstof te onderzoek en ontwikkeling. Dit is onderdeel van de Zero-Emission Roadmap van MAN. Samenwerking MAN Truck & Bus, Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) en Neurenberg Tech (THN)

Lees verder »
error: