Scheepvaart



Ons Waterstof Nieuwsarchief

Waterstofproductie op catamaran tijdens zeereis

De Britse start-up Drift Energy heeft een technologie ontworpen om tijdens een zeereis aan boord groene waterstof te produceren. Voor de kust van Brightlingsea, Essex zijn de eerste succesvolle proefvaarten uitgevoerd met een draagvleugelcatamaran. Technologie Drift combineert energieopwekking, -opslag en -distributie op hoogwaardige zeilschepen. Voor de kust van Brightlingsea is afgelopen

Lees verder »

Ports of Stockholm sluit groene waterstofdeal

Ports of Stockholm en CMB.TECH bundelen hun krachten in een unieke waterstofsamenwerking in de haven van Stockholm Norvik. Het doel is dat Stockholm Norvik Port de meest duurzame haven van Zweden wordt. De eerste stap is de aanleg van een waterstoftankstation. Havens van Stockholm en CMB. TECH is een partnerschap

Lees verder »

Tata Steel ontwikkelt waterstofschip

Scheepvaartbedrijf Van Dam Shipping gaat voor Tata Steel een waterstof aangedreven schip bouwen. Hiermee wil het staalbedrijf uit IJmuiden de CO2-uitstoot van het zeetransport van rollen staal terugdringen. Tata Steel heeft de samenwerking opgezocht met scheepvaartbedrijf Van Dam Shipping uit het Groningse Spijk om een waterstof aangedreven schip te ontwikkelen.

Lees verder »

Vliegende waterstofboot 2022 onthuld

Op maandag 23 mei is de vliegende waterstofboot van het TU Delft Hydro Motion Team onthuld. Tweede Kamerlid Raoul Boucke (D66) heeft de boot gedoopt bij Lake7 in Zevenhuizen. De waterstofboot is ontworpen en gebouwd door 24 studenten van de TU Delft. Met deze boot is het team van plan

Lees verder »

Ontwerp van waterstoftransportschip voor vloeibare waterstof

C-Job Naval Architects heeft in samenwerking met LH2 Europe een tanker voor vloeibare waterstof ontworpen. Als het aan beide partners ligt komt het tankerconcept mogelijk in 2027 te water. Het ontwerp laat een 141 meter lange waterstoftanker zien met een opslagcapaciteit van 37.500 kubieke meter. Het schip zal worden aangedreven

Lees verder »

State-of-the-art opleidingsschip van STC kiest voor brandstofcel van Zepp.solutions

Concordia Damen en de STC-groep hebben zepp.solutions geselecteerd voor het leveren van een waterstofbrandstofcelsysteem en waterstofopslagsysteem voor de ‘Ab Initio’. Het 67 meter lange schip zal worden gebruikt voor de praktische training van studenten van maritieme cursussen door de STC-Group.  Het futuristisch opleidingsschip bevat een volledig elektrische aandrijflijn en het

Lees verder »
error: