CMB ontwikkeld waterstof veerboot en bemanningstransportschip

Compagnie Maritime Belge (CMB) ontwikkelt twee nieuwe projecten: een op waterstof aangedreven bemanningstransportschip (CTV) en een op waterstof aangedreven veerboot. De Belgische scheepvaartgigant CMB heeft de krachten gebundeld met het Japanse Tsuneishi Facilities & Craft (TFC) om de veerboot te bouwen. Door de state-of-the-art scheepsbouwcapaciteiten van TFC te combineren met Lees meer…

Duwboot op waterstof

Het Berliner Hafen- und Lagerhausgesellschaft (BEHALA) begint in oktober aan de bouw van een duwboot op waterstof. De ‘Elektra’ zal volgens planning in het vierde kwartaal van 2020 gaan varen. Als energiedrager zal gasvormige waterstof gebruikt worden. Deze wordt door middel van drie 100 kW brandstofcellen omgezet in elektrische energie Lees meer…

Onderzoek naar waterstofschip voor zoutvervoer van Delfzijl naar Rotterdam

Er wordt door Nouryon en NPRC een haalbaarheidsstudie gedaan voor een nieuw binnenvaartschip dat op 100% groene waterstof vaart. Het schip gaat zout transporteren van Delfzijl naar Rotterdam. Het chemiebedrijf Nouryon, de Europa’s grootste binnenvaartcoöperatie NPRC en Lenten Scheepvaart (coöperatielid NPRC) hebben de intentie om binnen enkele jaren een binnenvaartschip Lees meer…

Project H2SHIPS: Waterstof toeleveringsketen voor scheepvaart

Het project H2SHIPS gaat de technische en economische haalbaarheid van waterstofbunkering en voortstuwing voor de scheepvaart aantonen. Het zal tevens de voorwaarden voor succesvolle markttoegang voor de technologie identificeren.  De scheepvaart is uitermate geschikt voor de implementatie van waterstofoplossingen vanwege strakke tijdschema’s en voorspelbare routes. Het waterwegennetwerk biedt gunstige omstandigheden Lees meer…