Scheepvaart



Ons Nieuwsarchief

Aandrijflijn voor ‘H2 coach boat’ ontwikkeld

Een consortium van Nederlandse bedrijven en instellingen heeft een werkende aandrijflijn voor een snelle rubberboot op waterstof ontwikkeld. Het doel, een schone coachboot voor de zeilsport, is daarmee een belangrijke stap dichterbij gekomen. In februari jl. hebben wij al een bericht gepubliceerd over de plannen om de CO2 uitstoot in

Lees verder »

Project FELMAR boekt vordering met ontwikkeling brandstofcel voor schepen

In 2018 is project FELMAR van start gegaan voor de ontwikkeling van een nieuwe generatie brandstofcel-elektrische energiesystemen voor emissievrije schepen. In een video toont Nedstack de vorderingen van de ontwikkeling van de brandstofcel. De Nederlandse binnenvaart wil naar zero emissie in 2050. Daarvoor zijn vrijwel zeker elektrisch aangedreven schepen nodig.

Lees verder »

Yanmar wil waterstof brandstofcel van Mirai in schepen toepassen

Yanmar heeft aangekondigd dat ze een waterstof brandstofcelsysteem voor de maritieme sector willen ontwikkelen op basis van de brandstofcel technologie die toegepast wordt in de Toyota Mirai. Zij willen voor de maritieme sector een milieuvriendelijke aandrijflijnoplossingen ontwikkelen. Yanmar is onder andere leverancier van kleine en grote dieselmotoren voor de maritieme

Lees verder »

Concordia Damen bouwt opleidingsschip voor STC

Werf Concordia Damen in Werkendam bouwt het nieuwe, futuristische opleidingsschip van de havenvakschool STC in Rotterdam. Hierin mag waterstof natuurlijk niet ontbreken. Het opleidingsschip zal een belangrijke rol gaan spelen tijdens de opleiding van vmbo-, mbo- en hbo-studenten die bij STC Group een maritieme opleiding volgen.  Na ruim 50 jaar

Lees verder »

Verbeterde brandstofcel voor Energy Observer

Toyota levert het brandstofcelsysteem voor varend waterstof laboratorium de Energy Observer. De Toyota Fuel Cell System is ontworpen als modulaire oplossing en wordt ook toegepast in de Toyota Mirai. Energy Observer Toyota is al vanaf het begin betrokken bij de Energy Observer. In 2017 is het schip begonnen aan een zes

Lees verder »

Coachboot voor de zeilsport op waterstof

Onder de naam ‘H2 Coach Boat’ gaat een consortium van vijf partijen een waterstof coachboot voor de zeilsport ontwikkelen. Het doel is om hiermee de CO2-uitstoot in de zeilsport fors terug te dringen. Bij wedstrijdzeilen varen coaches in een Rigid-hull inflatable boat (Rib). De Rib is een rubberboot versterkt met

Lees verder »

Rotterdamse watertaxi vaart in 2021 op waterstof

Op initiatief van venture building studio Enviu wordt een watertaxi op waterstof ontwikkeld. In 2021 moet op de Maas de ‘waterstof-watertaxi’ in de vaart komen. In de komende periode wordt zowel de boot als een geheel nieuw aandrijfsysteem ontwikkeld en getest. Tegelijkertijd wordt er ook gekeken naar de infrastructuur voor

Lees verder »

Kickoff project Walstroom – Havenbedrijf Rotterdam

Gemeente en Havenbedrijf Rotterdam zijn 13 december gestart met een proef om kleine zeeschepen aan de Parkkade te voorzien van elektriciteit. Zij hoeven daardoor hun dieselgeneratoren niet te laten draaien om elektriciteit op te wekken voor gebruik aan boord. De proef duurt ongeveer vijf maanden. Tijdens deze periode worden vijf

Lees verder »

In Japan tanker voor vloeibaar waterstof te water

De eerste waterstoftanker ter wereld ging deze week officieel op de scheepswerf van Kawasaki Heavy Industries Ltd. in Kobe te water. De tanker is gedoopte tot: Suiso Frontier. De Suiso Frontier is gemaakt om vloeibaar waterstof uit Zuidoost-Australië te vervoeren naar Japan. De fabriek in Australië wordt in 2020 opgeleverd. De

Lees verder »

Consortium gaat waterstoftankstation bouwen in Den Helder

De ontwikkeling van een waterstoftankstation met groene waterstof in de regio Den Helder is dankzij een subsidie weer een stap dichter bij realisatie. Het tankstation is uniek, omdat zowel scheepvaart als vrachtverkeer en personenvervoer er kunnen tanken. Het project omvat de hele keten. Productie groene waterstof In het gebied van

Lees verder »
error: