Vliegen



Ons Waterstof Nieuwsarchief

Synkero bouwt fabriek voor de productie groene vliegtuigbrandstof

Synkero heeft zich tot doel gesteld een commerciële fabriek te ontwikkelen voor de productie van synthetische duurzame kerosine. Deze zogenoemde “e-fuel” wordt gemaakt met behulp van groene waterstof en CO2. De fabriek komt in de Amsterdamse haven te staan van waaruit nu al een kerosine pijplijn naar Schiphol loopt.  Groene

Lees verder »

Cranfield Aerospace Solutions wil reis naar emissievrij vliegen versnellen

Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) die het Project Fresson-consortium leidt heeft recente vooruitgang geboekt in waterstofbrandstofceltechnologie bij vliegtuigen. Het consortium wordt uitgebreid met Ricardo UK Ltd en Innovatus Technologies Ltd. Beide ondernemingen hebben specifieke waterstofexpertise om het project Fresson te versnellen.   Na een uitgebreide evaluatie van technologieën en configuraties voor

Lees verder »

AeroDelft onthult concept vliegtuig op vloeibare waterstof

Delftse studenten ontwikkelen een brandstofcelvliegtuig aangedreven op vloeibare waterstof. Het studententeam AeroDelft heeft de afgelopen twee jaar aan het prototype ‘Phoenix PT’ gewerkt. Met de Phoenix wil het studententeam haar droom laten uitkomen om te vliegen met ’s werelds eerste vloeibare waterstof aangedreven bemande vliegtuig. In april 2019 maakte ze

Lees verder »

KLM maakt vlucht met synthetische kerosine gemaakt met waterstof

In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Nederland behoort in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de

Lees verder »

Brits waterstof voortstuwingssysteem voor emissievrij vliegen

GKN Aerospace zal leiding geven aan een baanbrekend Brits samenwerkingsprogramma, H2GEAR genaamd, om het eerste waterstofvoortstuwingssysteem voor subregionale vliegtuigen te ontwikkelen. Intelligent Energy neemt de ontwikkeling en productie van een lichtgewicht en compacte brandstofcellen voor haar rekening. H2GEAR Het samenwerkingsprogramma H2GEAR wil de positie van het Verenigd Koninkrijk op het

Lees verder »

DLR ontwikkelt en test MW brandstofcellen voor luchtvervoer

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) ontwikkelt ’s werelds eerste brandstofcel aandrijflijn voor vliegtuigen met een output in het megawattbereik. Daarmee zet DLR een nieuwe stap om met waterstof emissievrije vluchten mogelijk te maken. Het DLR Institute of Engineering Thermodynamica in Stuttgart heeft de financiering rond voor het BALIS-project.

Lees verder »

NXT Airport: duurzame en innovatieve luchthaven van de toekomst

Groningen Airport Eelde gaat zich met een aantal partijen richten op de verduurzaming van de luchtvaart door middel van waterstof en elektrificatie. Het innovatie- en duurzaamheidsinitiatief wordt uitgevoerd onder de naam NXT Airport.  De luchthaven in het noorden van Nederland gaat samenwerken met New Energy Coalition, Holthausen, Saab, PEN EM, KLM

Lees verder »

Airbus onthult waterstof vliegtuig concepten

Airbus heeft drie concepten onthuld voor ’s werelds eerste emissievrije commerciële vliegtuigen die in 2035 zouden kunnen vliegen. Het bedrijf neemt het voortouw in een koolstofarme luchtvaartindustrie met gebruik van waterstof. Al drie de concepten van Airbus zijn afhankelijk van waterstof als primaire energiebron voor schone vliegtuigbrandstof. Airbus ziet waterstof

Lees verder »

Dam inspecties met waterstof drone

De Amerikaanse waterstof drone bouwer H3 Dynamics zet samen met het Braziliaanse EPH Engineering waterstof drones in om uitgebreide dam inspecties uit te voeren op basis van AI. De drone kan tot 3,5 uur in de lucht blijven. De Braziliaanse overheid heeft haar inspectie activiteiten van dammen flinkt opgeschroeft nadat

Lees verder »
error: