Vliegen



Zoeken

Ons Waterstof Nieuwsarchief

Vliegtuigbrandstof uit waterstof en CO2

Voorlopig zullen de grotere vliegtuigen nog niet electrisch kunnen vliegen. Daarvoor is het gewicht van de benodigde batterijen of waterstof tanks te groot. Maar wat nou als je duurzame synthetische vliegtuigbrandstof zou kunnen maken uit waterstof en CO2? Luchtvaart is verantwoordelijk voor 3% van de wereldwijde CO2 uitstoot. Al lange

Lees verder »

Transport van waterstof door de lucht met H2 Clipper

Het innovatieve luchtschip H2 Clipper, aangedreven door waterstof, is geselecteerd voor opname in het Exclusieve Accelerator-programma van Dassault Systèmes om de commercialisering van deze luchtschiptechnologie te versnellen. Deelname aan de accelerator zal H2 Clipper helpen zijn missie te bevorderen om een wereldwijde vloot van 100% groene luchtschepen te ontwikkelen en

Lees verder »

Wereldrecord RAF-vlucht aangedreven door synthetische brandstof

Het eerste vliegtuig dat aangedreven wordt op 100 procent synthetische brandstof heeft gevlogen op Cotswold Airport. Hiermee vestigen Royal Air Force en Zero Petroleum Limited een Guinness World Record. De synthetische UL91-brandstof wordt gemaakt door een combinatie van waterstof uit water en koolstof uit atmosferische koolstofdioxide. Eerder dit jaar had

Lees verder »

Emissievrije commerciële luchtvaartroute vanaf 2024 tussen Nederland en VK

ZeroAvia, Royal Schiphol Group en Rotterdam The Hague Innovation Airport hebben de ambitie om vanaf 2024 met een 19-zitters waterstofvliegtuig vluchten aan te bieden tussen Rotterdam en Londen. Om deze ambitie te realiseren hebben de partijen een samenwerkingsovereenkomst gesloten. In september 2020 heeft ZeroAvia proefvluchten uitgevoerd met een Piper M-klasse

Lees verder »

Fondsen beschikbaar voor vliegende auto op waterstof

Urban Aeronautics heeft 10 miljoen dollar uit de markt opgehaald voor de ontwikkeling van de Fancraft™ technologie. Deze technologie wordt gebruikt in de te ontwikkelen 6 persoons waterstof eVTOL ‘CityHawk’. Het Israëlische lucht- en ruimtevaartbedrijf ontwikkeld een compacte eVTOL (elektrisch verticaal start- en landingsvoertuig). De CityHawk heeft een vleugelloze buitenkant

Lees verder »

Ontwikkeling van waterstof brandstofcelsystemen voor eVTOLs

HyPoint heeft een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Piasecki Aircraft Corporation (PiAC) voor de ontwikkeling en certificering van een waterstofbrandstofcelsysteem. De overeenkomst heeft tot doel de wereldwijde beschikbaarheid van eVTOLs op waterstof te versnellen. De in Californië gevestigde startup HyPoint en vliegtuigontwikkelaar Piasecki Aircraft Corporation hebben aangekondigd dat ze samenwerken om waterstofbrandstofcelsystemen te ontwikkelen voor elektrische verticale start-

Lees verder »

Waterstofconversiekits voor Spaanse turbopropvliegtuigen

Het Spaanse Air Nostrum en het Amerikaanse Universal Hydrogen hebben een overeenkomst gesloten voor het ombouwen van turbopropvliegtuigen naar elektrische-waterstof aandrijving. De Amerikanen zullen elf turbopropconversiekits leveren voor het ombouwen. De Spaanse regionale luchtvaartmaatschappij heeft elf ART 72-600 modellen. Deze tweemotorig turboprop passagiersvliegtuigen gaan ze met ombouwkits van Universal Hydrogen

Lees verder »

Met een waterstof gevulde ‘spaceballoon’ naar de rand van de ruimte

Space Perspective heeft ruimteschip Neptune ontworpen om met passagiers naar de ruimte te vliegen in een hightech versie van een heteluchtballon. In een capsule onder de enorme zeppelin kunnen maximaal acht reizigers mee met de ruimtereis. Testvlucht Space Perspective, het geesteskind van baanbrekende ondernemers en ruimtevaartexperts Jane Poynter en Taber MacCallum,

Lees verder »