Vliegen



Zoeken

Ons Waterstof Nieuwsarchief

Duitse bedrijven bundelen hun krachten voor 40 persoons waterstof vliegtuig

H2Fly en Deutsche Aircraft slaan de handen ineen om een op waterstof aangedreven lijnvliegtuig te ontwikkelen dat 40 mensen kan vervoeren. In 2025 worden de eerste demonstratievluchten uitgevoerd. Deutsche Aircraft en H2Fly hebben een MoU ondertekend om samen te werken aan onderzoek en ontwikkeling van waterstofbrandstofceltechnologie voor commerciële regionale vliegtuigen.

Lees verder »

Ontwikkeling 19-zits waterstof vliegtuig ‘HyFlyer II’

ZeroAvia heeft twee Dornier 228 vliegtuigen aangeschaft om te voorzien van een waterstofsysteem. De vliegtuigen krijgen twee elektromotoren van 600kW per stuk en tanks met 100 kg waterstof. In een eerdere fase heeft ZeroAvia een pilot gedaan met het voorzien van een waterstofinstallatie op een Piper M-klasse zeszits vliegtuig. Het

Lees verder »

HYDROTEC brandstofceltechnologie voor vliegtuigen

General Motors (GM) en Liebherr-Aerospace bundelen hun krachten voor het ontwikkelen van een demonstratie waterstofsysteem voor vliegtuigen. Het demonstratiesysteem zal gedeeltelijk gebaseerd zijn op GM’s HYDROTEC-brandstofceltechnologie en worden gebouwd bij Liebherr-Aerospace in Toulouse, Frankrijk. GM, een leider in brandstofceltechnologie, en Liebherr, met uitgebreide expertise in technologie-integratie in vliegtuigen, bundelen hun

Lees verder »

Studie naar waterstofinfrastructuur op luchthavens

Air Liquide, Airbus en Groupe ADP hebben een memorandum van overeenstemming (MoU) ondertekend om zich voor te bereiden op de komst van waterstof op luchthavens tegen 2035. Het partnerschap richt zich op het uitvoeren van haalbaarheidsstudies voor de inrichting van de waterstofinfrastructuur op twee Franse luchthavens. In september 2020 kondigde Airbus de

Lees verder »

Synkero bouwt fabriek voor de productie groene vliegtuigbrandstof

Synkero heeft zich tot doel gesteld een commerciële fabriek te ontwikkelen voor de productie van synthetische duurzame kerosine. Deze zogenoemde “e-fuel” wordt gemaakt met behulp van groene waterstof en CO2. De fabriek komt in de Amsterdamse haven te staan van waaruit nu al een kerosine pijplijn naar Schiphol loopt.  Groene

Lees verder »

Cranfield Aerospace Solutions wil reis naar emissievrij vliegen versnellen

Cranfield Aerospace Solutions (CAeS) die het Project Fresson-consortium leidt heeft recente vooruitgang geboekt in waterstofbrandstofceltechnologie bij vliegtuigen. Het consortium wordt uitgebreid met Ricardo UK Ltd en Innovatus Technologies Ltd. Beide ondernemingen hebben specifieke waterstofexpertise om het project Fresson te versnellen.   Na een uitgebreide evaluatie van technologieën en configuraties voor

Lees verder »

AeroDelft onthult concept vliegtuig op vloeibare waterstof

Delftse studenten ontwikkelen een brandstofcelvliegtuig aangedreven op vloeibare waterstof. Het studententeam AeroDelft heeft de afgelopen twee jaar aan het prototype ‘Phoenix PT’ gewerkt. Met de Phoenix wil het studententeam haar droom laten uitkomen om te vliegen met ‘s werelds eerste vloeibare waterstof aangedreven bemande vliegtuig. In april 2019 maakte ze

Lees verder »

KLM maakt vlucht met synthetische kerosine gemaakt met waterstof

In Nederland is voor het eerst in de wereld een passagiersvlucht uitgevoerd waarbij het vliegtuig deels op duurzaam geproduceerde synthetische kerosine heeft gevlogen. Nederland behoort in Europa tot de kopgroep van landen die de ontwikkeling en toepassing van duurzame luchtvaartbrandstoffen willen aanjagen om de luchtvaart te verduurzamen. Nederland wil de

Lees verder »

Brits waterstof voortstuwingssysteem voor emissievrij vliegen

GKN Aerospace zal leiding geven aan een baanbrekend Brits samenwerkingsprogramma, H2GEAR genaamd, om het eerste waterstofvoortstuwingssysteem voor subregionale vliegtuigen te ontwikkelen. Intelligent Energy neemt de ontwikkeling en productie van een lichtgewicht en compacte brandstofcellen voor haar rekening. H2GEAR Het samenwerkingsprogramma H2GEAR wil de positie van het Verenigd Koninkrijk op het

Lees verder »

DLR ontwikkelt en test MW brandstofcellen voor luchtvervoer

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) ontwikkelt ‘s werelds eerste brandstofcel aandrijflijn voor vliegtuigen met een output in het megawattbereik. Daarmee zet DLR een nieuwe stap om met waterstof emissievrije vluchten mogelijk te maken. Het DLR Institute of Engineering Thermodynamica in Stuttgart heeft de financiering rond voor het BALIS-project.

Lees verder »