De conceptauto van Renault beschikt over een elektrische aandrijflijn met twee energiebronnen. Er is gekozen voor een combinatie van een oplaadbare batterij en een waterstofbrandstofcel. De ene goed voor korte ritten in het dagelijks gebruik en de andere voor de langere ritten.
De Renault Embléme conceptauto is onlangs getoond op de Mondial de l’Auto 2024. Via Emblème zetten Ampère en Renault de verkennende studies voort die in 2022 zijn gestart met het Scénic Vision-concept.
De 160 kW sterke elektromotor van de Emblème maakt geen gebruik van zeldzame aardmetalen. Hij wordt aangedreven door een compacte NMC-batterij (40 kWh). Een NMC-batterij is een lithium-ion batterij die werkt op een combinatie van nikkel, mangaan en kobalt. De batterij biedt een rijbereik van enkele honderden kilometers, ruim voldoende voor dagelijkse ritten. De 30 kW PEMFC-brandstofcel werkt op waterstof die is opgeslagen in een tank met een capaciteit van 2,8 kg. De brandstofcel levert de energie met een maximale efficiëntie van ongeveer 60%. Goed voor ongeveer 350 kilometer.
Maar liefst 20 partners, elk experts op hun eigen vakgebied, werkten samen met Renault en Ampère aan het project. Elk droeg zijn eigen technologie of expertise bij om de CO2-uitstoot over de volledige levenscyclus van de auto met 90% te verminderen. Wanneer de 4,80 meter lange auto op de markt komt, is niet bekend.
Bron: Renault
1 reactie
Frank Conijn · 12 november 2024 op 12:31
En ook nog in een stationuitvoering. Daar heb ik lang op gewacht! Nu nog even sparen want er zal ongetwijfeld een duur prijskaartje aan hangen. Maar deze wordt hem wel voor mij.