Renault Group en Plug Power Inc. bundelen hun krachten om Europese leider op het gebied waterstof aangedreven Light Commercial Vehicle (LCV) te worden.

De Renault Group, een belangrijke speler in de auto-industrie, en Plug Power Inc., wereldleider op het gebied van brandstofcelsystemen en waterstof gerelateerde diensten, kondigen de ondertekening aan van een Memorandum of Understanding (MOU) voor de oprichting van een 50/50 joint venture. Deze joint venture start in juni 2021. Met deze strategische partnerschap streven ze naar een aandeel van 30% van de brandstofcel aangedreven bestelautomarkt in Europa.

Ze zijn van plan om unieke, uitgebreide, gedifferentieerde producten en oplossingen aan te bieden aan de LCV-markt. De focus is hierbij op de volgende drie pijlers:

  • R&D: Een Innovation Center op richten voor de ontwikkeling van brandstofceltechnologie en waterstofbrandstofcel LCV-voertuigen op basis van bestaande en toekomstige Groupe Renault-platforms. De focus zal in eerste instantie liggen op het bestelwagensegment
  • Productie: De joint-venture zal de voertuigproductiemogelijkheden van Groupe Renault combineren met de kennis van de productie van brandstofcel- en waterstofsysteemproductie van Plug Power. Er wordt in Frankrijk een productiecentrum opgericht voor de geïntegreerde brandstofcelstapel en waterstoftanksystemen voor de LCV-voertuigen.
  • Verkoop: Dit partnerschap is gericht op het creëren van een bedrijf waarvan het aanbod zal voldoen aan alle behoeften van de waterstof mobiliteit ecosysteem; van verkoop bestelauto tot laadinfrastructuur. Deze alomvattende aanpak zal de adoptie door commerciële vloten versnellen.

Luca de Meo, CEO van Renault, verklaarde: “Dit joint-venture project is volledig afgestemd op onze strategie om marktklare H2-oplossingen voor LCV’s aan te bieden. Met Plug Power bouwen we een unieke end-to-end waardeketen voor brandstofcellen en bieden we kant-en-klare oplossingen voor klanten, waaronder voertuigen, tankstations en koolstofvrije waterstoflevering. Met dit project is het onze ambitie om Frankrijk te positioneren als koploper van industriële, technische en commerciële ontwikkeling in deze belangrijke technologie, en om ons leiderschap in Europa te versterken, aangezien ons doel is om de Europese leider in brandstofcel LCV te worden”.

In 2019 berichtte Renault al dat zij bestelauto’s met waterstof range extender op de markt gingen brengen. Het betrof de KANGOO Z.E. Hydrogen en de MASTER Z.E. Hydrogen. Tot op heden zijn beide modellen nog niet leverbaar en is het de vraag of die nog komen gezien de nieuwe joint venture.


Bron: Renault

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: