De waterstoftechnologie die Renault met partner Symbio sinds 2014 heeft ontwikkeld zal worden toegepast in 2 modellen: KANGOO Z.E. Hydrogen en MASTER Z.E. Hydrogen. De KANGOO zal nog voor het eind van het jaar leverbaar zijn.  

Links de KANGOO en rechts de MASTER

De KANGOO Z.E. Hydrogen biedt met 370 km in de praktijk de grootste actieradius van alle elektrische bestelauto’s op de markt. De actieradius van de KANGOO Z.E. Hydrogen is in de praktijk twee keer zo groot als die van de KANGOO Z.E. De waterstof range extender verwarmt bij lage temperaturen ook het interieur en voorkomt dat de actieradius kleiner wordt naarmate de temperatuur daalt.

De MASTER Z.E. Hydrogen heeft een drie keer zo grote actieradius als de MASTER Z.E.: 350 tegenover 120 km. Renault biedt de MASTER Z.E. Hydrogen aan als bestelauto in twee lengtematen en als chassis-cabine. Hij is voorzien van twee waterstoftanks, die onder de auto zijn gemonteerd. Dat vergroot de bruikbaarheid van de auto zonder dat dat ten koste gaat van het laadvolume van 10 m3. De gewichtstoename door de waterstofinstallatie is een bescheiden 200 kg.

Waterstof Range Extender

Beide modellen worden voorzien van een brandstofcel als range-extender. Die heeft 10 kW capaciteit en zorgt voor elektriciteit en verwarming. De actieradius van de MASTER Z.E. Hydrogen en de KANGOO Z.E. Hydrogen neemt in de praktijk toe tot meer dan 350 kilometer. De puur elektrische versies hebben een actieradius van 120 respectievelijk 230 kilometer.

De brandstofcel komt automatisch in actie (maar kan ook door de bestuurder worden geactiveerd) zodra de batterijspanning is gedaald tot 80% van zijn capaciteit. De brandstofcel houdt de spanning in de batterij op peil en laadt bij (als de auto onderweg stilstaat). Als de batterijspanning onder 2% is gedaald, kan de auto voertuig ook rijden met de stroom die door de brandstofcel wordt opgewekt – om op lage snelheid het laatste stukje naar de bestemming af te leggen, bijvoorbeeld op de parkeerplaats.

Nog wel stekkeren

De batterij opladen door middel van waterstof is een aanvulling op het reguliere opladen van de batterij en zorgt voor uitbreiding van de elektrische actieradius. Als de batterij volledig is uitgeput, kan die door de brandstofcel worden opgeladen; die dient dan dus als laadstation.

De gebruiker kan de batterij op reguliere wijze opladen bij een laadpaal opladen zodra deze daarvoor gelegenheid heeft en niet per se alleen als die leeg is. Hierdoor kunnen de laadmomenten voor flexibeler worden gekozen dan bij voertuigen zonder waterstof range extender.


Bron: Persbericht Renault

Categorieën: AutoRange Extender

1 reactie

Mitsubishi toont de FUSO Vision F-Cell vrachtauto - Alles over Waterstof · 28 oktober 2019 op 08:26

[…] extension kwamen we vaker tegen deze week. Ook Renault koos voor deze techniek bij haar waterstof […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: