Renault presenteert de Renault Scénic Vision, een conceptauto die een nieuw platform demonstreert waarbij een 40 kWh-accu wordt gecombineerd met een 16 kW waterstofbrandstofcel. Tevens geeft Renault inzicht in het gebruik van duurzame materialen bij productie en einde van de carrière van de auto.

Begin van dit jaar toonde Renault een teaser voor een toekomstige concept car. Vandaag geeft het concern inzicht in het studiemodel ‘Scenic Vision’. Het complete interieur biedt een blik in 2030 en verder. De buitenzijde is minder futuristisch en zal volgend jaar als basis worden gebruikt voor de nieuwe generatie. Deze versie zal nog niet beschikken over een waterstofbrandstofcel.

In verhouding met huidige volledig elektrische auto’s is de accu van de Renault Scénic Vision klein (40 kWh), maar de auto krijgt daarnaast een waterstofbrandstofcel van 16 kW. Met deze combinatie is volgens Renault 800 km af te leggen met tussendoor eenmaal tanken. De 2,5 kg waterstoftank zal aan de voorzijde van het voertuig komen. De brandstofcel bevindt zich achter onder de vloer, achter de batterij.

Om deze combinatie van hybride rijden (elektrisch en waterstof) realistisch te maken, moet volgens Renault wel eerst het netwerk van waterstofstations worden uitgebreid. De Franse fabrikant verwacht dat dit netwerk in 2030 voldoende zal zijn om de eerste auto’s met deze technologie uit te rusten. 

De Scenic Vision is volgens Renault voor 70 procent uit gerecyclede materialen opgebouwd. Waarbij alle onderdelen die in contact komen met de passagiers van volledig gerecycled materialen zijn. Dit zijn bijvoorbeeld materialen uit de luchtvaart en de verpakkingsmaterialen. Renault gaat nog een stap verder aan het eind van de levensduur, want dan is 95 procent van de materialen waar de auto uit bestaat recyclebaar (inclusief batterij).


Bron: Renault

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: