AceOn Group heeft met succes een hybride voortstuwingssysteem voor waterstof en batterijen getest aan boord van het Princess Royal-onderzoeksschip van de Universiteit van Newcastle. De elektrische voortstuwingsoplossing omvat een dubbele batterijbank die op zee worden opgeladen via een waterstofgenerator.
Het RESTORE-project (Retrofittable Propulsion System for Electric Vessels with Hydrogen Range Extender) heeft met een schip met een hybride waterstof-batterij-elektrisch voortstuwingssysteem gevaren in de Noordzee en de rivier de Tyne. Aan boord zijn twee batterijpakketten. Deze worden om beurt opgeladen met een generator die aan boord ligt. De generator laat één accupakket op met waterstof uit de waterstoftanks, terwijl de andere het schip van stroom voorziet. Zodra het systeem leeg is, schakelt het over, waardoor een continue lus van voortstuwing en opladen ontstaat voor een naadloze, emissievrije werking op zee.
De proefvaarten in de Noordzee – tot het windpark van EDF Renewables in Blyth – toonden de levensvatbaarheid van het systeem aan. Volgens de ontwikkelaars is het een blauwdruk voor de toekomst van het zeevervoer. Er zijn verder geen technische details naar buiten gebracht.

Bron: AceOn Group
0 reacties