Op de COMTRANS 2021 beurs in Moskou presenteerde KAMAZ hun eerste waterstof elektrische bus, de KAMAZ-6290. Het voertuig heeft 33 zitplaatsen en heeft een actieradius van 250 km.

Het prototype van KAMAZ´s waterstof brandstofcelbus zal in 2022 getest worden in de straten van Moskou. KAMAZ trekt ongeveer 1 jaar uit voor de praktijktesten. De testen worden in Moskou gehouden, omdat in deze regio een waterstoftankstation aanwezig is. Het tankstation ligt ruim 40 km van Moskou in Chernogolovka.

De carrosserie is gemaakt van hoogwaardig staal en veilig plastic, waardoor het voertuig stevig en veilig is. De GVW van de waterstof elektrische bus is 19 ton. De waterstofbrandstofcel van 45kW levert de energie voor de elektromotor. De benodigde waterstof zit uit veiligheidsredenen in zes cilinders bovenop het dak van de bus. Bij lekkage gaat de waterstof direct omhoog, waardoor passagiersveiligheid niet in gevaar komt.

De bus heeft een actieradius van 250 km en dat is aanzienlijk meer in vergelijking met de elektrische variant van KAMAZ die slechts 70 km kan rijden op een volle accu. Hierbij wordt uitgegaan dat het voertuig maximaal 80 km/u rijdt. De bus biedt plaats aan 33 zittende passagiers.

“Als Moskou de waterstof tankinfrastructuur gereed heeft en wil gaan rijden met schone waterstofbussen, zijn we van plan om de definitieve assemblage van waterstof elektrische bussen in te richten op het terrein van de Sokolniki Railway Car Repair and Construction Plant in de hoofdstad. Hier worden KAMAZ’s elektrische bussen al geassembleerd.”

Andrey Savinkov, Deputy Chief Designer van Kamaz PTC

Bron: KAMAZ

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: