Gisteren presenteerde RVO de nieuw voorwaarden van de DKTI-3 regeling. De regeling stimuleert onder andere innovaties op duurzaam vervoer zoals elektrisch rijden en varen en rijden op waterstof en biobrandstoffen.

Demonstratie klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI)

De DKTI-regeling heeft als doel het ondersteunen van projecten gericht op technologie- en innovatieontwikkeling in de pre-commerciële fase. Het richt zich op werktuig- of transportoplossingen met een lage of geen CO2-uitstoot. Sinds de invoering van de DKTI regeling in 2017 is er voor € 163 mln geïnvesteerd in 76 duurzame projecten. Hiervan kwam € 66 mln vanuit de subsidie en het overige deel van het bedrijfsleven. Voor de regeling 2021 is € 37 mln subsidie beschikbaar gesteld.

Learning by using

De subsidieregeling DKTI-transport ondersteunt verschillende projectsoorten: 

  • experimentele ontwikkeling 
  • proeftuin 
  • haalbaarheidsstudie 
  • innovatiecluster 
  • cofinanciering 
  • learning by using

In dit rijtje van projectsoorten is ‘Learning by using’ nieuw toegevoegd ten opzicht van de DKTI-2 en lichten die daarom nader toe. Het doel van Learning by using is het opdoen en delen van ervaringen met grootschalige aanschaf en gebruik van zero-emissie (geen CO2-uitstoot) voertuigen in het goederenvervoer. Concreet gaat het hier om zero-emissie-voertuigen in de categorieën N2 met een maximumgewicht groter dan 4.250 kg en N3.

Aanvraagprocedure

Er kan al gestart worden met het voorbereiden van de aanvraag. Op de RVO website staan alle documenten en handleidingen die nodig zijn om de aanvraag voor te bereiden. Vanaf 23 maart 2021 kan de aanvraag ingediend worden. Hiervoor is een eHerkenning met een minimaal betrouwbaarheidsniveau 1 nodig.


Bron: RVO

Categorieën: Subsidie

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *