Repsol en Talgo zullen gezamenlijk projecten ontwikkelen voor het bevorderen van emissievrij spoorvervoer met waterstof op het Iberisch schiereiland. Hiervoor hebben ze deze week een overeenkomst gesloten.

De alliantie tussen de twee bedrijven biedt een totaaloplossing om waterstoftreinen te realiseren. Talgo zal het ontwerp, de productie en de inbedrijfstelling van de nieuwe zelfrijdende treinen voor korte en middellange afstanden verzorgen, terwijl Repsol zijn infrastructuur voor de opwekking van hernieuwbare waterstof en het bevoorraden van tanklocaties.

Treinfabrikant Talgo uit Las Rozas (Madrid) maakte eind 2020 bekend een waterstof trein te gaan ontwikkelen voor op het Iberisch schiereiland. De waterstoftrein kreeg de naam Talgo Vittal-One. In de eerste fase wordt er gewerkt aan validatietests van de waterstoftechnologie. Na het validatieproces wordt de technologie in een nieuwe trein geïnstalleerd en zal de Vittal-One in 2022 op het spoornet gedemonstreerd en getest worden.

Dit waterstofsysteem is geconfigureerd als een modulaire oplossing voor middellangeafstands- en forensentreinen. Het systeem kan evenals ingezet worden bij de ombouw van dieseltrein tot waterstof.

“Groene waterstof is niet langer de toekomst, het is een realiteit. De implementatie van waterstoftreinen, zoals die van Talgo, zal de mobiliteit in ons land verbeteren en een positieve impact hebben op het milieu. Het zal ons in staat stellen om het meeste uit de niet-geëlektrificeerde Spaanse spoorwegen te halen en tegelijkertijd onze CO2-voetafdruk te verminderen”.

José Mariá Oriol, CEO Talgo

Repsol kondigde in november 2020 in zijn strategisch plan aan dat het een leidende rol wil spelen in hernieuwbare waterstof op het Iberisch schiereiland. Het wil hiermee voorop lopen in de markt. Om hier invulling aan te geven wil Repsol in 2025 een geïnstalleerd vermogen van 400 MW hebben. Dit moet tegen 2030 meer dan 1,2 GW bedragen. De eerste stap is om twee elektrolysers met een capaciteit van 100 MW in Cartagena en Petronor te bouwen. Hier zal gebruik gemaakt worden van organisch afval voor de productie van waterstof.


Bron: Repsol

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: