Vorig jaar werd er op Groningen Airport Eelde, voor het eerst op Nederlandse bodem, tests gedaan met een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU). Op luchthaven Schiphol zijn ze nu ook gestart met het testen van een duurzame GPU. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. De unit is ontwikkeld door zepp.solutions in samenwerking met Dynell, een Oostenrijkse GPU-fabrikant.
De GPU maakt gebruik van 50kW Y50 brandstofcelsysteem van zepp.solutions. In de waterstoftanks op de GPU kan maximaal 16,8 kg waterstof worden opgeslagen. In combinatie met de ingebouwde batterij van 84 kWh kan de GPU tot 350 kWh aan elektrische energie leveren.
Het prototype zal ook in de demonstratielocaties Larnaca Airport en Torino Airport gebruikt worden. De geleerde lessen worden tijdens het TULIPS Progress Event op 10 oktober in Turijn gedeeld.
“Het is belangrijk dat we waterstof aangedreven apparatuur ontwikkelen om een emissievrije grondoperatie te realiseren. De batterijoplossingen van nu voldoen namelijk niet altijd aan de operationele eisen. Bij KLM Cityhopper werken we samen met onze partners hard aan technologische oplossingen die we uiteindelijk standaard kunnen gebruiken in onze operatie. Ik vind het daarom een eer dat wij als eerste de waterstof GPU van Dynell en zepp.solutions kunnen testen.”
Maarten Koopmans, Managing Director KLM Cityhopper
Bron: Schiphol
0 reacties