Op Schiphol rijdt sinds kort een Toyota Hilux die geen druppel diesel meer nodig heeft. De iconische pick-up is omgebouwd tot waterstof-brandstofcelvoertuig en draait mee in het dagelijks werk van Bird Control. Een primeur die past in Schiphols ambitie om in 2030 alle grondoperaties emissievrij te maken.
Van ruige terreinwagen naar waterstofpionier
De Hilux is een icoon. Wereldwijd bekend als onverwoestbare terreinwagen die je net zo goed in de woestijn als op een bouwplaats tegenkomt. Maar het prototype dat Toyota nu inzet op Schiphol, oogt vertrouwd en toch nieuw. Onder de motorkap geen diesel, maar een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Resultaat: een stille pick-up die alleen wat waterdamp achterlaat.
“Voor Schiphol is dit een wereldprimeur, we willen in 2030 al onze grondoperaties emissievrij hebben. Met waterstof kunnen we daar sneller komen.”
Bird Control als eerste gebruiker
Het prototype wordt niet in een museumstuk veranderd, maar meteen stevig aan het werk gezet. Bird Control – de afdeling die vogels van de start- en landingsbanen weghoudt – heeft de sleutel gekregen. Hun werk is intensief: van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat patrouilleren ze over het terrein. Een ideale praktijkproef dus.
Vol tanken en gáán
Een groot voordeel van waterstof: tanken duurt slechts een paar minuten. Daarna kan de Hilux weer honderden kilometers vooruit – tot zo’n 600 km op een volle tank. Voor voertuigen die de hele dag in bedrijf zijn, is dat cruciaal.
De waterstof wordt opgeslagen in drie tanks – gemonteerd in het ladderchassis – met een gezamenlijke capaciteit van 7,8 kg. De brandstofcel-stack bevat 330 cellen en is boven de vooras gemonteerd. De Hilux heeft achterwielaandrijving via een elektromotor op de achteras, met een maximumvermogen van 134 kW (182 pk) en een maximumkoppel van 300 Nm. Hiermee is de pick-up net zo krachtig inzetbaar als de vertrouwde dieselversie.
Tijdens het rijden produceert de brandstofcel géén uitlaatgassen, alleen zuiver water. Een compacte hybride lithium-ionbatterij, waarin de elektriciteit wordt opgeslagen die de brandstofcel aan boord produceert, bevindt zich in de bagageruimte achterin. Daardoor is er geen ruimteverlies in de cabine.
Proefproject met bredere blik
Voor nu is er een tijdelijk tankstation op Schiphol geplaatst. Maar het project gaat over meer dan alleen één voertuig. Het laat zien hoe waterstof past in de puzzel van emissievrije luchthavens. Want batterijen zijn handig, maar niet altijd praktisch voor voertuigen die vrijwel continu in bedrijf zijn en dus geen tijd hebben om lang te laden. Met waterstof blijft de inzetbaarheid hoog.
De lange weg naar 2030
Uitdagingen zijn er natuurlijk genoeg. Waterstof moet duurzaam geproduceerd worden om écht verschil te maken. En de infrastructuur moet meegroeien met de vraag. Maar stap voor stap ontstaat er een beeld van hoe luchthavens wereldwijd straks kunnen draaien zonder uitstoot.
Voor Toyota is dit proefproject bovendien een kans om te laten zien dat hun waterstofstrategie meer is dan de Mirai-personenauto. Met de Hilux zetten ze in op robuuste toepassingen waar batterijen alleen misschien niet genoeg zijn.


Bron: Toyota
0 reacties