Siemens Mobility heeft de eerste testritten met de Mireo Plus H waterstoftrein in Beieren voltooit. Het treinstel met twee wagons komt medio 2024 op het spoor netwerk van Bayerische Regiobahn (BRB). Het zal gaan rijden op de dienstregeling tussen Augsburg & Füssen en Augsburg & Peissenberg.

De Mireo Plus H is een state-of-the-art waterstoftrein. Twee op het dak gemonteerde brandstofcellen en een lithium-ion batterij zorgen voor volledig CO2-vrije mobiliteit. Het waterstofbrandstofcelsysteem, gecombineerd met de elektrische aandrijving, heeft 1,7 MW tractievermogen dat tot 1,1 m / s2 acceleratie levert. De trein heeft daarmee een topsnelheid van 160 km/u. met een actieradius tussen de 1.000 en 1.200 kilometer met één tankvulling. De Mireo Plus H kan snel worden getankt in slechts 15 minuten. De Mireo is ontworpen om energiebesparend en milieuvriendelijk te zijn met zijn monocoque constructietechniek (gelaste lichtgewicht aluminium structuur).

“In samenwerking met de deelstaat Beieren hebben we vandaag een belangrijke mijlpaal bereikt voor de toekomst van alternatieve aandrijving systemen voor treinen. Onze Mireo Plus H-trein op waterstof rijdt volledig emissievrij tussen Augsburg, Füssen en Peissenberg. Hiermee bieden we een duurzame oplossing voor spoortrajecten die niet geëlektrificeerd zijn.”

Karl Blaim, Beheer Directeur en CFO van Siemens Mobility

“We zullen de waterstoftrein testen onder een volledig scala aan dagelijkse omstandigheden. De resultaten van deze tests zullen bepalen of we besluiten om waterstoftreinen op extra trajecten in Beieren in te zetten. Ons doel is voor 2040 dieselactiviteiten in het lokale en regionale passagiersvervoer over het spoor van Beieren te stoppen. Daarbij kan waterstofaandrijving, naast batterijen, een belangrijke factor zijn om dit doel te bereiken.”

Beieren Transport Minister Christian Bernreiter

De ontwikkeling van alternatieve aandrijvingen in het spoorvervoer maken deel uit van Siemens Mobility’s duurzaamheidsstrategie. Het bedrijf is een pionier in duurzame mobiliteit oplossingen en biedt het succesvolle Mireo regionale treinplatform niet alleen als een elektrische trein voor trajecten met bovengrondse hoogspanningslijnen, maar ook als waterstof en varianten op batterijen.


Bron: Siemens Mobility

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: