De Zwitserse start-up Sirius Aviation AG ontwikkelt in samenwerking met BMW Designworks en de Sauber Group een state-of-the-art waterstof-elektrisch vliegtuig met verticale start- en landingsmogelijkheden (VTOL). Het eerste vliegtuig moet uiterlijk in 2025 gecertificeerd zijn en vluchten gaan maken.
Sirius Aviation AG, opgericht in 2021, heeft zijn hoofdkantoor in Baar (Zwitserland). Het bedrijf houdt zich bezig met het maken van schone, veilige, stille, langeafstands- en snelle hybride-elektrische verticale start- en landingsjets (VTOL) voor Advanced Air Mobility (AAM). In samenwerking met BMW Designworks en de Sauber Group wil Sirius twee duurzame vliegtuigen op waterstof ontwikkelen. Het ene vliegtuig op maat gemaakt voor privégebruik en het andere voor commerciële luchttaxidiensten.
De Sirius Business Jet voor privégebruik gaat plaats bieden aan één piloot en maximaal drie passagiers bij een verwacht vliegbereik van 1.850 km, terwijl de grotere Sirius Millennium Jet ingericht wordt voor vijf passagiers en een bereik krijgt van 1.050 km. Beide versies hebben een geschatte kruissnelheid van 600 km/u (323 mph). De vliegtuigen zouden op een hoogte van 30.000 voet moeten kunnen vliegen.
Sirius Jet gaat gebruik maken van waterstofbrandstofcellen om 28 elektrische ingekapselde propellers aan te drijven, waarvan er twintig op de hoofdvleugel zijn gemonteerd en acht in de canardvleugel. Door de waterstof-elektrische aandrijving maakt het toestel 95% minder geluid in vergelijking met een helikopter. De verwachte geluidsimpact op 100 meter afstand wordt geschat op <60 dBA.
Bron: Sirius Jet en PRNewswire
0 reacties