Solaris
 heeft een contract getekend met de Duitse operator Ruhrbahn GmbH voor de levering van 19 waterstofbussen naar Essen. De voertuigen zullen worden uitgerust met waterstofbrandstof cellen die aan boord elektriciteit opwekken, en geavanceerde Advanced Driver Assistance Systems, (ADAS)-veiligheidssystemen. De levering van de voertuigen staat gepland voor 2024 en 2025
.


De bestelling omvat de levering van negen Urbino 12 waterstofbussen en tien Urbino 18 waterstofbussen. De modellen van 12 meter zullen een brandstofcel van 70 kW gebruiken, terwijl de gelede Urbino 18 bussen een brandstofcel van 100 kW zullen hebben. Alle modellen zullen worden aangedreven door centrale elektromotoren. Ook worden de Urbino-waterstofbussen voorzien van
Solaris High Power-batterijen. Deze zijn speciaal ontworpen om de brandstofcel te ondersteunen tijdens piek vraag.

“We zijn enorm trots dat we Essen kunnen voorzien van de nieuwste waterstofvoertuigen,
wat niet alleen het passagierscomfort zal vergroten, maar ook een nieuwe fase in de transformatie zal vertegenwoordigen van de transportsector.”Olivier Michard, lid van de Raad van Bestuur bij Solaris Bus & Coach Sp. z o.o.

De voertuigen worden verder voorzien van airconditioning / warmtepompverwarming. Ook biedt elke Urbino-waterstof passagiers USB-opladers en een uitgebreide passagier informatie systeem. De exploitant heeft ook gekozen voor eSConnect, de eigen tool van Solaris die volledige toegang biedt tot de gegevens die nodig zijn om de prestaties van de bus op afstand te monitoren en te verbeteren.

Groeiende belangstelling

De belangstelling voor waterstofbussen blijft groeien. Solaris is vandaag de dag de grootste fabrikant van waterstofbussen en heeft inmiddels al 180 voertuigen geleverd, waaronder 10 voor Arriva in Doetinchem. Nog eens 530 bussen zullen in de komende maanden worden opgeleverd. Vooral de Duitse markt is actief en investeert in bussen op waterstof. Urbino-waterstofbussen rijden al in steden als Keulen, Wuppertal, Hofolding, Weimar, Frankfurt, Gross-Zimmern en in het grootstedelijk gebied van München. Bovendien zitten er nog meer contracten in de pijplijn, waaronder Aschaffenburg, Krefeld, Güstrow, Gross- Gerau, Hamburg en Duisburg.

Categorieën: Bussen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *