Tien Spaanse bedrijven hebben hun krachten gebundeld om een voortstuwingssysteem op basis van hernieuwbare waterstofbrandstofcellen op een hogesnelheidstrein te ontwerpen, bouwen en installeren. De technologie wordt toegepast op de Talgo 250 ‘all-terrain’-trein. Op het spoorwegennet kan zo zonder bovenleidingen toch elektrisch duurzaam vervoer plaats vinden.

Het Spaanse hogesnelheidsnetwerk is het op één na grootste ter wereld. Hij is 3.200 km lang en er wordt gereden met de Talgo 250 (maximumsnelheid 310 km/u), een elektrische trein die de bijzonderheid heeft dat hij is uitgerust met twee wagons met dieselgeneratoren. Op deze manier is het mogelijk om te rijden op niet geëlektrificeerd delen van het spoorwegennet. In het consortium Hympulso wordt onder leiding van Talgo de dieselgenerator vervangen door waterstofbrandstofcellen. Daarnaast worden er omvormers geplaatst om de batterijen van de bovenleiding op te laden.

Project Hympulso omvat de hele waardeketen van hernieuwbare waterstof, van opwekking tot verbruik binnen het spoorwegsysteem. Het project beoordeelt ook de impact van de waterstoftransitie op verschillende activa van de spoorweginfrastructuur die door Adif worden beheerd.

Talgo zal het dual-hybride waterstof-batterijtractiesysteem ontwikkelen, produceren en testen op een Talgo 250-trein voor langeafstandsverkeer op gemengde geëlektrificeerde en niet-geëlektrificeerde sporen. Ingeteam zal omkeerbare omvormers met een hoog vermogen ontwerpen, produceren en testen die batterijen kunnen opladen via de bovenleiding.

Golendus zal een productie- en vaste tankfaciliteit ontwikkelen. Daarnaast zal er door Repsol een mobiel tankfaciliteit ingezet worden. Het project zal gebeuren onder toeziend oog van Sener. Zij zal een een uitgebreide risicoanalyse en operationele simulatie uitvoeren van de waterstoftoevoerinstallaties en de spoorweginfrastructuur. 


Bron: Talgo

Categorieën: Trein

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *