Waterstofspecialist KEYOU presenteert een 18t truck en een 12 meter lange stadsbus met een waterstofmotor, die gebaseerd is op een bestaand dieselverbrandingsmotor. Het hart van beide voertuigen is het KEYOU-inside systeem. Beide prototypes zullen voor het eerst live te zien zijn op de IAA 2022.

De Duitse startup KEYOU streeft naar het combineren van het beste uit twee werelden. In plaats van waterstof in een brandstofcel te gebruiken, heeft het een eigen technologie ontwikkeld die conventionele dieselmotoren kunnen omzetten in een waterstofmotor. Er zijn ook andere Europese truckbouwers die werken aan een verbrandingsmotor op waterstof. Zo bouwt CMB-TECH de Lenoir (80% bijmengen met H2) en werkt DAF aan een volledig waterstof verbrandingsmotor in de DAF XF Hydrogen.

“Met onze prototypes laten we zien dat de technologie van de waterstofmotor ook in de praktijk werkt en een kostenefficiënt en robuust alternatief vormt voor batterij-elektrische of brandstofcelvoertuigen”.

Thomas Korn, CEO en medeoprichter van KEYOU GmbH

Sinds 2015 werkt KEYOU aan haar KEYOU-inside systeem waarmee het conventionele dieselverbrandingsmotoren om kan zetten in emissievrije waterstofmotoren. Beide gepresenteerde prototypes zijn gebaseerd op deze door KEYOU ontwikkelde 7,8-liter waterstofmotor. Een chassis van de Daimler Actros vormt de basis voor de 18t truck. De integratiewerkzaamheden werden uitgevoerd door Paul Nutzfahrzeuge GmbH uit Vilshofen, de Europese marktleider op het gebied van de speciale voertuigbouw. Na de succesvolle integratie van de motor in het voertuig staan nu de eerste testritten gepland in de buurt van München. Het voertuig wordt nu voorzien van de benodigde vergunningen, zodat het naar verwachting vanaf de zomer 2022 ingezet kan worden voor demonstratiedoeleinden op de openbare weg.

Het KEYOU-inside systeem zal in de toekomst voornamelijk worden gebruikt voor de ombouw van bestaande voertuigen.

Bron: KEYOU

Categorieën: BussenVrachtauto

2 reacties

Bert · 11 april 2022 op 15:28

Voor wanneer is het toepasbaar in massaproduktie in kleinere voertuigen , bestelwagens en personenwagens?

AHB · 18 april 2022 op 12:33

massaproductie van H2 in verbrandingsmotoren zal nog wel een tijd duren anders was het al lang door gebroken. Bijmengen van H2 bij diesel is de meest logische keuze maar daar vindt de politiek weer wat van….H2 is te licht en te iel om voldoende energie boven de cilinder te krijgen. Maar ook ik ben een leek op dit gebied maar wil wel meedenken.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

error:
%d bloggers liken dit: