Phil Sharp, een van de meest competitieve en succesvolle oceaanracers van Groot-Brittannië, en OceansLab hebben deze week de bouw aangekondigd van een nieuwe emissievrije IMOCA. Het waterstof aangedreven schip zal deelnemen aan de IMOCA Globe Series. Gelijktijdig lanceerde Genevos hun volledig geïntegreerde 80 kW scheepsbrandstofcel die in het nieuw schip van Sharp geplaatst wordt.
Deze nieuwe monohull, ontworpen door het Franse zeilbootontwerpbureau Manuard, wordt momenteel gebouwd bij Black Pepper Yachts in Nantes. De scheepswerf zegt dat de bouw bestaande mallen gebruikt die zijn gerecycled en herwerkt.
Het jacht zal deze zomer worden gelanceerd en zal deelnemen aan de IMOCA Globe Series, te beginnen met de Transat Jacques Vabre in de herfst, gevolgd door een terugkerende kwalificatierace voor de Vendee Globe 2024.

“IMOCA-raceboten zijn de meest innovatieve en extreme zeeschepen. Ze zijn een ideaal platform om vitale schone technologieën, zoals waterstofbrandstofcellen, te demonstreren en hun duurzaamheid te bewijzen in de zwaarste oceaanomgevingen.”
Phil Sharp
Genevos lanceert high power oplossing voor zero emissie schepen
Genevos, een ontwikkelaar van waterstof energieoplossingen, zal haar nieuwste Hydrogen Power Module (‘HPM’) innovatie in de schip van Sharp plaatsen. Deze 80 kW plug-and-play scheepsbrandstofcel is stapelbaar op MW schaal. De HPM-80 voegt zich bij de HPM-15 en HPM-40 scheepsbrandstofcelfamilie en biedt een drop-in oplossing voor het koolstofvrij maken van boten en schepen met voortstuwingssystemen van 10 kW tot 5 MW. Het product bevindt zich in het certificeringsproces voor typegoedkeuring
Met een gewicht van slechts 330 kg is de HPM-80 een derde van het gewicht van een equivalent dieselgenerator en is zorgvuldig ontworpen om het totale gewicht en energieverbruik van een schip te minimaliseren.

“Energiezekerheid en betrouwbaarheid zijn cruciaal voor een schip en zijn vooral belangrijk voor een professionele boot die meer dan 5.000 uur per jaar vaart. De onafhankelijke werking van elke module zorgt voor die allerbelangrijkste redundantie en het schip kan de normale werking voortzetten als één module wordt uitgeschakeld of verwijderd voor onderhoud”.
Phil Sharp, CTO en medeoprichter van Genevos
0 reacties