Rolls-Royce plc en Daimler Truck AG hebben plannen om samen te werken aan stationaire brandstofcelgeneratoren als CO2-neutrale noodstroomaggregaten voor kritieke faciliteiten zoals datacenters. Momenteel worden er nog dieselmotoren gebruikt als noodstroomaggregaten.

Daimler Truck AG en de Britse technologiegroep Rolls-Royce hebben een intentieovereenkomst ondertekend voor het ontwikkelen van stationaire brandstofcelgeneratoren. De waterstof generatoren kunnen ingezet worden als noodstroomaggregaten of om piekbelasting op te vangen. De huidige alternatieven zoals dieselaggregaten stoten veel CO2 uit. De emissievrije waterstof generatoren zijn een welkome alternatief voor de sector.

In eerste instantie zal de marktaandacht gericht zijn op datacenters en veiliheidskritieke systemen bij oa ziekenhuizen. Voor datacenters is het van vitaal belang om de wereldwijde informatie- en communicatienetwerk draaiende te houden. De stationaire brandstofcelgeneratoren zijn hiervoor een emissievrije oplossing. “Geen enkele andere technologie biedt zo’n hoge betrouwbaarheid, modulaire schaalbaarheid en alle voordelen van hernieuwbare energie zonder afhankelijk te zijn van de conventionele energiemarkt” stelt Andreas Schell, CEO van Rolls-Royce Power Systems.

De brandstofcellen voor de generatoren zullen geleverd gaan worden door de geplande joint venture Daimler Truck AG en Volvo Group. De eerste stationaire stroomvoorziening zal eind dit jaar operationeel zijn in Friedrichshafen. Dit is een demonstratieproject.


Bron: Rolls-Royce Power Systems


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: