Stellantis ziet toekomst in waterstof als een emissievrije brandstof voor commerciële bedrijfsbussen. Daarom ontwikkelt het voor haar merken Citroën, Peugeot en Opel met H2-bestelbussen. De waterstof wordt toegepast op de reeds bestaande elektrische bedrijfsbussen en hebben een bereik van 400 km.
Stellantis gaat voor de bestelbussen gebruik maken van de bestaande modellen: Citroën Jumpy, Peugeot Expert en Opel Vivaro. Voor de waterstofinstallaties werkt Stellantis samen met Faurecia en Symbio. Faurecia levert de waterstofopslagsystemen en Symbio gaat het brandstofcelsysteem leveren.
In de bestelbussen komen drie type-IV-waterstoftanks die waterstofgas met 700bar opslaan. Deze hebben een capaciteit van 4,4 kg, waarmee een actieradius van meer dan 400 kilometer mogelijk moet zijn. De tanks zijn binnen drie minuten volledig vol te tanken. De PEM-brandstofcel krijgt een vermogen van 45kW. Deze zet de waterstof om in elektriciteit, die wordt opgeslagen op een 10,5kWh lithium ionaccu en een vermogen van 90kW. Het is ook een optie om de accu via een laadpaal op te laden. De oplaadtijd is dan ongeveer 1 uur. De bus kan ook alleen op de accu rijden, maar heeft dan slechts een actieradius van 50 kilometer.

De bestelbussen worden in een L2- of een grotere L3-versie geleverd. De precieze afmetingen van de versies staan op pagina 16 van het persbericht. De laadcapaciteit varieert tussen 5,3m3 en 6,1m3 en maximaal 1.100 kg. De bestelbussen kunnen voorzien worden van een trekhaak, waarmee het maximaal 1.000 kg kan trekken. Dit heeft een negatieve invloed op de actieradius.
In onderstaande video wordt een goed beeld gegeven van de nieuwe bestelbussen.
Bron: Stellantis
0 reacties