Studenten van het TU Delft Hydro Motion Team hebben woensdag 20 december 2023 het ontwerp van hun gloednieuwe vliegende waterstofboot gepresenteerd. Ze hebben het doel voor zichzelf gesteld om de eerste volledig waterstof aangedreven boot te bouwen die de Noordzee oversteekt. De ruim 400 kilometer willen ze binnen één dag afleggen en zo laten zien wat waterstof voor de maritieme industrie kan betekenen.

Bouwfase

De 23 studenten van TU Delft Hydro Motion Team hebben woensdag 20 december hun ontwerp onthuld en zijn nu volop bezig met de productie van de boot. Het is een spannende fase waarin de verschillende componenten, zoals de romp, vleugels en elektronische componenten, daadwerkelijk tot leven komen. Dit geeft hen de mogelijkheid om te testen of de theoretische plannen ook daadwerkelijk in de praktijk werken. Na de productieperiode staat de officiële doop van de boot op de agenda, gevolgd door de eerste waterproef om alle systemen grondig te testen.

Wereldkampioen 2023

Het is niet de eerste ‘vliegende boot’ van het TU Delft Hydro Motion Team. In 2021 begonnen een eerste groep studenten aan het bouwen van een volledig op waterstof aangedreven draagvleugel boot. Na veel denkwerk, aanpassingen en vele uren noeste arbeid slaagde het TU Delft Hydro Motion Team erin om afgelopen zomer Wereldkampioen te worden tijdens de Monaco Energy Boat Challenge. Als enige studententeam wisten ze commerciële bedrijven te verslaan.

Doel: oversteek van de Noordzee

Dit jaar wil het nieuwe team de ambitie nog hoger leggen en een volledig nieuwe uitdaging aangaan. Daarom wordt de boot er dit jaar op ontworpen om de oversteek van Nederland naar Engeland te maken, waarmee ze het lange afstand vermogen van waterstoflaten zien.

De focus is op robuustheid en betrouwbaarheid. De boot zal net als zijn voorganger ‘vliegen’; met behulp van draagvleugels zal de boot zweven boven het water en daardoor veel minder weerstand ervaren. Daarnaast heeft het ontwerp een toegenomen omvang (totaal 8 meter lang en 2,65 breed), waardoor de boot aanzienlijk hoger zal kunnen ‘vliegen’ dan vorige jaren, omdat de draagvleugels ook verder uit elkaar kunnen staan. Deze bredere spanwijdte draagt bij aan de stabiliteit van de vlucht boven de golven van de Noordzee. Bovendien zal de boot 3 waterstoftanks van ruim 2 meter lang dragen en met behulp van een brandstofcel wordt de waterstof omgezet in water, waarbij elektriciteit wordt opgewekt. In totaal bevatten de tanks 25 kilo waterstof op 350 bar, waarmee het team de Noordzee over kan steken zonder te hoeven tanken.


Bron: TU Delft Hydro Motion Team en presentatie 20 december

Categorieën: Scheepvaart

3 reacties

Jan Keijzer · 23 december 2023 op 11:51

Over de hoge druk in de waterstof tank
Is het niet mogelijk om. Een sterke poreuze massa in de tank
Te maken om de druk tegen de binnenkant van de. Tank te ver lagen
Of net als een warmte wisselaar met veel dunne pijp die kunnen een hogere druk aan

    Cees A. J. Wiegel · 25 december 2023 op 12:25

    Ik snap de opmerking van Jan Keijzer niet

    Itensify BV · 2 januari 2024 op 14:26

    @ Jan Keijzer;
    Hydrogen tanks containing 25 kilos of hydrogen at 350 bar is no issue.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *