Het TU Delft Hydro Motion Team heeft deze week het nieuwe ontwerp van hun boot gepresenteerd. Het doel is om bij de Monaco Energy Boat Challenge te winnen met een boot die wordt aangedreven door vloeibare waterstof. Op deze manier willen zij laten zien dat vloeibare waterstof een schone, veilige en efficiënte oplossing is voor de maritieme industrie om de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen.
In augustus is een nieuwe groep van 25 studenten begonnen met het project in beweging zetten. Nu, 4 maanden later, is het ontwerp afgerond en kunnen zij vooruitkijken naar het bouwen van de boot. Sinds 2005 is het TU Delft Hydro Motion Team al bezig met het ontwikkelen van duurzame aandrijflijnen voor boten. In het begin met een zonneboot en in 2021 maakte ze de overstap naar een waterstofsysteem.
Van gas naar vloeibaar
De afgelopen jaren heeft het team veel ervaring opgedaan met waterstof onder druk (gasvorm). Dit jaar wil het team overstappen naar vloeibare waterstof. Zij willen laten zien dat vloeibare waterstof een levensvatbare oplossing kan zijn om de wereldwijde CO2-uitstoot te verminderen. Waterstof heeft een energiedichtheid die wel 3 keer hoger is dan benzine. Dit betekent dat een waterstofsysteem in staat is om veel meer energie per kilogram brandstof op te slaan. Het vloeibare waterstof heeft een temperatuur van -253 C°. Om deze temperatuur te behouden tijdens de vaart maakt het team gebruik van een cryogene tank.
Monaco Energy Boat Challenge
De volgende stap voor het team is het produceren van de boot. In deze fase komt het ontwerp, wat in bovenstaande video te zien is, tot leven gaan komen. Daarna zullen er vele tests volgen om vervolgens de boot gereed te krijgen voor de race in Monaco. Om in Monaco te kunnen winnen wordt de boot specifiek ontworpen aan de hand van de uitdagingen die zij daar tegen zullen gaan komen. Zo moet de boot wendbaar, snel en efficiënt genoeg zijn om een lange periode te kunnen varen. Voor dit laatste aspect wordt gebruik gemaakt van draagvleugels die de boot uit het water kunnen tillen om hiermee de boot veel efficiënter te maken. Hierbij ‘vliegt’ de boot dus over de golven heen.
0 reacties