Met het IKW-project Green Shipping wil de Waddenvloot in tien jaar voor een groot deel verduurzamen. In het project moeten alle schepen in de beroepsvaart in 2030 op waterstof varen. Deze week is de laatste bijdrage toegekend om het project aan te vangen.

Financieel is er geen beletsel meer om te starten met het omvangrijk investeringsprogramma in de vergroening van de scheepvaart op de Waddenzee. Met een bijdrage van € 8 miljoen uit het Waddenfonds is er een sluitende begroting.

Het project Green Shipping is onderdeel van het Investeringskader Waddengebied (IKW) van de drie Waddenprovincies. Het doel is om in 2030 de CO2-uitstoot met 60% te verlagen in de waddengebied. Daarnaast ook een grote reductie van koolstofmonoxiden, zwaveldioxide en andere vervuilende stoffen op de Waddenzee.

Het IKW-project bestaat in totaal uit tien deelprojecten, waarvan de eerste vijf tot 2024 worden uitgevoerd. Deze vijf projecten zijn:

  • Mobiele groene waterstof-aggregaat voor walstroom in de havens Den Helder, Harlingen en Groningen Seaports
  • Zeiljacht Ecolution van Wubbo Ockels ombouwen op waterstof
  • Onderzoek of biomethanol in een brandstofcel geschikt kan worden gemaakt voor elektrische aandrijving van schepen
  • Duurzaam servicevaartuig voor haven Den Helder ontwikkelen
  • Zonnepark Den Helder voorzien van elektrolyser om groene energie om te zetten naar waterstof

De totale investering voor Green Shipping bedraagt de komende vier jaar € 26 miljoen. Het bedrijfsleven draagt tweederde bij aan de totale investering.


Bron: Investeringskader Waddengebied


0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *