Universal Hydrogen heeft een module met vloeibare waterstof gekoppeld aan een elektrische motor in een ‘iron bird’-testinstallatie. Met deze brandstofcelaandrijflijn is de motor gedurende meer dan 1 uur en 40 minuten op vol vermogen getest, om het vluchtprofiel van een regionaal vliegtuig te simuleren.
De module voor vloeibare waterstof voor de luchtvaart is ontwikkeld in het engineering- en ontwerpcentrum van Universal Hydrogen in Toulouse, Frankrijk. Met deze module is het mogelijk om de vloeibare waterstof om te zetten in gasvormige waterstof die door de aandrijflijn wordt gebruikt. Er was voor de demonstratie ongeveer 200 kilogram cryogene waterstof aanwezig, ruimschoots voldoende om ruim drie uur op vol vermogen deze testopstelling te gebruiken. Uiteindelijk is er 100 minuten op de grond proefgedraaid.
Met twee modules uit de proefopstelling zou volgens Universal Hydrogen ongeveer 500 zeemijl (926 km) gevlogen moeten kunnen worden met het type ATR72. De volgende stap is het integreren van de module in een vliegtuig. De bouwer verwachten in 2026 een dergelijk vliegtuig op de markt te brengen.
Bron: Universal Hydrogen
0 reacties