Op het GZI-terrein in Emmen is gisteren een nieuw openbaar waterstofvulpunt voor bussen en vrachtwagens in gebruik genomen. Qbuzz is de eerste en grootste afnemer van Shell’s tankstation.
Aan de Phileas Foggstraat in Emmen heeft Shell een openbaar toegankelijk waterstoftankstation voor het vrachtverkeer (350 bar) geopend. Het waterstofvulpunt in Emmen is onderdeel van een Europees waterstofnetwerk voor het zware wegvervoer. Daarmee kan het (inter)nationale goederentransport sneller verduurzamen. Ook het duurzame openbaarvervoer op waterstof zal gebruik maken van het vulpunt op energiehub GZI Next.
In Groningen opende Shell vorig jaar juni al een waterstofvulpunt exclusief voor Qbuzz. Toen reed het busbedrijf al met 20 bussen voor door Groningen. Qbuzz heeft de vloot verder uitgebreid met 10 waterstofbussen voor Noord-Nederland. De bussen kunnen nu in zowel Groningen als Emmen volledig worden volgetankt.
De waterstof die bij het waterstofvulpunt kan worden getankt is grijs, met een groen certificaat. Shell is wel bezig om in de nabije toekomst op grotere schaal groene waterstof te produceren. En daarnaast om een vulpunt voor personenauto’s te creëren.
Bron: Shell
0 reacties