Al tien jaar is Taxibedrijf Hype een pionier met waterstof aandrijving voor haar taxivloot in de Franse hoofdstad. Via LinkedIn maakt het bedrijf bekend dat het niet langer zal rijden op waterstof, omdat er onvoldoende groene waterstof beschikbaar is en de prijs van grijze waterstof hoog is. De waterstof personenauto taxi’s wordt nu vervangen door elektrische voertuigen op batterijen.
In 2021 werd de waterstofvloot uitgebreid met 600 Totoya Mirai’s. De samenwerking met Toyota zou moeten zorgen dat in Parijs een infrastructuur voor tankstations zou komen. Hierin werd de belofte gedaan om vooral groene waterstof aan de pomp te leveren. Tot op heden is daar nog weinig van terecht gekomen. Uber meldt op LinkedIn dat leveranciers geen toezeggingen doen voor de toekomst. Het bedrijf wil niet het risico lopen mee te werken aan mogelijke greenwashing-praktijken. Daarom heeft het besloten om de leaseconstructie met Toyota te beëindigen en over te stappen op batterijvoertuigen.
Waterstofprijs verdubbeld
Naast het uitblijven van het vergroenen van de waterstof, speelt de prijs voor waterstof ook een rol in het besluit. Bij lancering in 2015 betaalde Hype 12 euro aan de pomp en de prijs daalde geleidelijk tot 9 euro per kilo in 2021. Na de grote uitbreiding van de taxivloot met waterstofvoertuigen in 2021 is de prijs aan de pomp alleen nog maar ophoog gegaan. De huidige kiloprijs aan de pomp is 21,60 euro voor hoofdzakelijk grijze waterstof. Er wordt door het bedrijf een vergelijking gemaakt met DATS 24 in België die groene waterstof voor 9,99 per kilo aanbiedt aan de pomp. In Nederland zien we een vergelijkbare hoge waterstofprijs met Frankrijk. Hierbij wordt er in Nederland ook vaak geen groene waterstof geleverd.
Om waterstofmobiliteit van de grond te krijgen zal er snel betaalbare groene waterstof moeten komen. Als dit nog lang uitblijft zullen bedrijven niet gaan investeren in het verduurzamen van hun materieel met waterstof.
Bron: Hype
1 reactie
lex · 30 juni 2025 op 15:20
Greenwashing als tegenargument???? Handige jongens en meisjes van marketing. Maar eigenlijk ook behoorlijk dom. Als dit soort argumentatie herkend zou worden dan zou het hetzelfde lot moeten treffen als reclame voor pesticiden, drugs en de verslavingen-industrie. In laatstgenoemde gaan heel veel miljarden (dom geld) om die nergens toe bijdragen. Nou ja? ze dragen bij aan een onleefbare planeet.