Onderzoekers van het Oostenrijkse IIASA zien toekomst voor de inzet van Zeppelins om waterstof te vervoeren.

De onderzoekers van het International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) uit Oostenrijk brachten dit verrassende nieuws naar buiten. Vele zullen bij het lezen van dit nieuws terugdenken aan de ramp met de Hindenburg in 1937. Door aanzienlijke vorderingen in de materiaalwetenschappen en risicomaatregelen zou het volgende de onderzoekers een reëel scenario zijn om deze luchtschepen weer te gaan in te zetten.

Volgens de onderzoekers kunnen Zeppelins een rol spelen bij het vervoeren van waterstof. In de waterstofeconomie is het een uitdaging om de energiedrager te transporteren. Om het waterstofgas vloeibaar te maken, moet de energiedrager worden gekoeld tot – 253 °Celsius. Het transporteren van waterstof in vloeibare vorm is volgens de onderzoekers mogelijk met een luchtschip. Bovendien voordeliger dan vervoer over zee, omdat de temperatuur in de luchtlagen van de straalstroom tussen de -50 °C en -80 °C ligt. Hierdoor kost het volgens de onderzoekers ook minder energie om de waterstof te koelen tot -253 °C. 

Een andere optie die wordt onderzocht, is om waterstofballon van de Zeppelin zowel te gebruiken voor het zweven als het transporteren van waterstof. Wanneer de Zeppelin de bestemming heeft bereikt, kan 60-80% van de waterstof uit de ballon worden gehaald en zou het luchtschip met de resterende waterstof weer terug kunnen vliegen. Om de risico’s zoveel mogelijk uit te kunnen sluiten, zou het laden en lossen van de Zeppelin zo veel mogelijk geautomatiseerd moeten plaatsvinden.

Ook bij het vervoer van goederen kunnen luchtschepen ingezet worden. Een zeppelin verplaatst zich op negen á tien twaalf kilometer hoogte, waardoor het gebruik kan maken van de straalstroom. Dat is een krachtige wind die bijna altijd waait. De straalstroom stuwt de Zeppelin voort en gebruikt daardoor minder brandstof. Een rondje rond de wereld over het noordelijk halfrond met een zeppelin duurt dan maar 16 dagen. Via het zuidelijk halfrond slechts 14 dagen. Een zeereis rond de wereld duurt aanzienlijk langer.


Bron: IIASA


0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: