Het Britse technologiebedrijf Bramble Energy heeft ‘s werelds eerste waterstof-elektrische narrowboot die wordt aangedreven door een brandstofcel voor printplaten (PCBFC – Printed Circuit Board Fuel Cell) in de praktijk getest. De test vond plaats in Sheffield met samenwerkingspartner Barrus.
In samenwerking met motorenbouwer Barrus heeft Bramble Energy een demonstratieschip ontwikkeld dat het potentieel van zijn PCBFC-technologie laat zien. Het schip is vanaf de grond opgebouwd in Sheffield. De Bramble-ingenieurs hebben een volledig nieuw ontwerp van een waterstofsysteem gemaakt om aan de maritieme eisen te voldoen.
De 57ft narrowboat werd te water gelaten in Sheffield, Yorkshire. Daar heeft het 17 meter lange schip emissievrije tests voltooid met een brandstofcel gemaakt op basis van de PCBFC-technologie. Het schip heeft een actieradius van ongeveer 950 km waarvoor het 14 kg waterstof aan boord heeft opgeslagen. Het batterijsysteem heeft een vermogen van 22 kWh. Door de zonnepanelen op het dak van de boot kan er extra stroom aan het batterijsysteem geleverd worden.
Printed Circuit Boards (PCB’s) zijn niet-geleidende printplaten die elektrische verbindingen en mechanische ondersteuning bieden aan circuitcomponenten. De kern van de PCB-brandstofcel is een traditioneel PCB-laminaat, dat alle functionele rollen van een brandstofcel vervult. De technologie van Bramble maakt een gestroomlijnde systeembouw, componentkeuzes en integratie mogelijk, waardoor een eenvoudigere, efficiëntere en kosteneffectievere oplossing wordt geboden, aldus Bramble.
De onderzoekers zullen de uitkomsten van het uitgebreid testprogramma op de Britse binnenwateren analyseren samen met essentiële informatie over de prestaties van de brandstofcel onder reële omstandigheden. Deze analyse zal de toekomstige ontwikkeling van PCBFC-systemen voor bredere maritieme toepassingen ondersteunen.
Bron: Bramble Energy
0 reacties