In reactie op de European Commission REPowerEU-publicatie na de Russische invasie van Oekraïne, heeft The European Hydrogen Backbone (EHB) zijn visie voor 2035 versneld tot 2030, en laat zien hoe Europa tegen 2030 20,6 miljoen ton (Mt) waterstof zou kunnen vervoeren.
Het EHB-initiatief publiceerde een paper met een bijgewerkte, uitgebreide en versnelde EHB-visie, waarbij nu 31 energie-infrastructuurbedrijven uit 28 landen betrokken zijn. De versnelde visie laat zien dat tegen 2030 een netwerk van bijna 28.000 km kan ontstaan, bestaande uit vijf pan-Europese waterstofaanvoer- en importcorridors, die industriële clusters, havens en waterstofvalleien verbinden met regio’s met een overvloedige waterstofvoorziening.
Tegen 2040 zou het netwerk 53.000 km kunnen beslaan, waardoor nationale en regionale hubs verder worden geïntegreerd. De backbone van 2040 vereist een geschatte totale investering van € 80-143 miljard. Dit is op basis van 60% hergebruik van bestaande aardgaspijpleidingen en 40% nieuwe pijpleidingen.

Transportkosten voor waterstof op onshore pijpleidingen zullen ongeveer € 0,11-0,21 per kg per vervoerde 1.000 km bedragen. Volgens EHB de meest kosteneffectieve optie voor grootschalig waterstoftransport over lange afstand. In vergelijking met onderzeese pijpleidingen zijn de kosten € 0,17-0,32 per kg per vervoerde 1.000 km, aldus de EHB.
Om de Fit for 55- en REPowerEU-doelstellingen van de EC te bereiken en een versnelde ontwikkeling van de Europese waterstofbackbone te bevorderen, stelt het document een reeks maatregelen voor om de uitvoering van infrastructuurprojecten te vergemakkelijken. Een up-to-date en interactieve versie van de nieuwste visiekaarten zal later in april 2022 naast de website van de EHB worden gepubliceerd.
Bron: Fluxys
0 reacties