De Japanse autofabrikant Toyota en dochteronderneming Hino Motors ontwikkelen een brandstofcelvrachtwagen. Het voertuig maakt gebruik van de brandstofcel technologie van de Toyota Mirai.

Als basis voor de zware vrachtwagen wordt het chassis van de Hino Profia gebruikt. De Profia heeft een lengte van bijna 12 meter en een totaal voertuiggewicht van 25 ton. Het voertuig wordt uitgerust met twee brandstofcelstapels die al zijn ontwikkeld voor de volgende generatie van de Toyota Mirai. Er wordt daarmee een actieradius van 600 kilometer verwacht. Het actieradius is een belangrijk criteria voor de partijen, omdat het zo voldoet aan de hoge norm op gebied van zowel milieuprestatie als bruikbaarheid als bedrijfswagen.  

Toyota en Hino hebben waterstof gepositioneerd als een belangrijke energiebron voor de toekomst. Ze werken al meer dan vijftien jaar samen aan de ontwikkeling van technologieën en het verspreiden en innoveren van brandstofcelvoertuigen. In 2003 hebben ze gezamenlijk demonstratieproeven gedaan voor een waterstofbus. In de toekomst willen ze het partnerschap verder versterken en de inspanningen voor de realisatie van een waterstofmaatschappij versnellen.


Bron: Hino

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: