Toyota Motor Corporation blijft zich voortdurend inspannen voor een samenleving waarin waterstof één van de energiedragers is. Vandaag kondigt het bedrijf aan een nieuw brandstofcelsysteem te hebben ontwikkeld. Het brandstofcelsysteem van de derde generatie (3rd Gen FC System).

Het 3rd Gen FC System wordt op woensdag 19 februari voor het eerst onthuld op de International Hydrogen & Fuel Cell Expo in Tokio. Het nieuwe 3rd Gen FC-systeem is ontwikkeld op basis van feedback van klanten en inzichten uit proof-of-concepts en demonstratietests van de afgelopen jaren. Op zijn vroegst wordt de 3e generatie fuel cell na 2026 geïntroduceerd op markten in voornamelijk Japan, Europa, Noord-Amerika en China.

De belangrijkste kenmerken van het 3e generatie FC-systeem zijn:

  • Verbetering van de duurzaamheid; tot twee keer die van de vorige generatie, waardoor een duurzaamheid wordt bereikt die vergelijkbaar is met die van dieselmotoren en een onderhoudsvrij ontwerp.
  • Verbetering van het brandstofverbruik; met 1,2x die van de vorige generatie, waardoor een 20% grotere actieradius mogelijk is.
  • Aanzienlijke kostenreductie door innovaties in celontwerp en productieprocessen.

Uitbreiding van de line-up

Het 3rd Gen FC-systeem kan worden geïnstalleerd in een verscheidenheid aan bedrijfsvoertuigen, personenauto’s en toepassingen voor algemeen gebruik, zoals stationaire generatoren, spoorwegen en schepen. Voor personenauto’s zorgt de verbeterde brandstofzuinigheid voor een grotere actieradius. Voor zware bedrijfsvoertuigen biedt het nieuwe FC-systeem een duurzaamheidsniveau dat vergelijkbaar is met dat van dieselmotoren en een hoog vermogen. Door het systeem compacter te ontwerpen, kan het bovendien gemakkelijker worden geïntegreerd in verschillende bedrijfsvoertuigen.


Bron: Toyota

Categorieën: Brandstofcellen

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *