Toyota heeft bevestigd dat de volgende generatie van de Corolla ook als waterstofauto op de markt komt. Daarmee breidt de Japanse autofabrikant zijn emissievrije portfolio verder uit en onderstreept het opnieuw zijn overtuiging dat waterstof een blijvende rol speelt in de mobiliteit van de toekomst.

Volgens Mitsumasa Yamagata, hoofd van Toyota’s waterstofdivisie, werkt het concern aan een nieuwe generatie brandstofcellen die ongeveer twintig procent efficiënter is dan het huidige systeem in de Toyota Mirai. Dankzij een compactere opbouw kan het systeem zonder grote aanpassingen in de architectuur van de Corolla worden geïntegreerd. Dat maakt de weg vrij voor grootschalige toepassing van de technologie in het hart van de Europese markt.

Efficiënter, compacter en klaar voor productie

De Corolla FCEV wordt de eerste waterstofversie van Toyota’s wereldwijde volumemodel. Waar de Mirai vooral diende als technologische pionier, is de Corolla FCEV bedoeld om de stap te zetten richting bredere marktintroductie.

Hoewel officiële specificaties nog niet bekend zijn, verwacht Toyota een rijbereik van rond de 600 kilometer – vergelijkbaar met dat van de Mirai. Tanken duurt minder dan vijf minuten, waarmee het gebruiksgemak nauwelijks verschilt van dat van een conventionele brandstofauto. De derde generatie brandstofcellen die Toyota ontwikkelt, moet bovendien goedkoper te produceren zijn. Dat is cruciaal om waterstofauto’s betaalbaarder te maken en hun marktpositie te versterken.

Waterstofinfrastructuur als sleutel

Toyota benadrukt dat de zware transportsector een sleutelrol speelt in de verdere ontwikkeling van de waterstofinfrastructuur. “Als vrachtwagens veel waterstof gebruiken, daalt de prijs ervan,” aldus Yamagata. Door de groei van waterstoftoepassingen in logistiek en industrie kan ook de infrastructuur voor personenauto’s versneld meegroeien.

Voor Europa en Nederland is dat een belangrijk punt. In totaal telt Europa inmiddels zo’n 300 waterstoftankstations, waarvan een beperkt aantal in Nederland. De komst van een populair model als de Corolla FCEV kan helpen die infrastructuur beter te benutten en nieuwe investeringen aan te jagen.

Impuls voor de waterstofmarkt

De introductie van de Corolla FCEV is goed nieuws voor de waterstofsector. Het laat zien dat waterstof niet alleen een nichetechnologie is, maar een volwaardig onderdeel van de mobiliteitsmix kan gaan worden. Voor Nederland betekent het bovendien dat de markt voor groene waterstof in de mobiliteit verder kan groeien.

Toyota’s multi-pathway strategie

Met de Corolla FCEV bevestigt Toyota zijn multi-pathway strategie, waarin batterij-elektrische, hybride en brandstofcelvoertuigen naast elkaar bestaan. Het merk gelooft dat verschillende aandrijflijnen elkaar aanvullen, afhankelijk van gebruik en infrastructuur.

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *