In de autofabriek van Toyota Manufacturing UK in Derby, Engeland, was vandaag de onthulling van de Toyota’s pick-up Helix met waterstofbrandstofcel. Na een voorbereidingsjaar zijn de consortiumpartners erin geslaagd om binnen drie weken een emissievrije aandrijflijn te integreren in de Helix.

Het project begon begin 2022 met een haalbaarheidsstudie uitgevoerd door Toyota Manufacturing UK (TMUK) en Toyota Motor Europe. Vervolgens werd financiering verkregen van de Britse regering via het Advanced Propulsion Centre. Dit maakte de start mogelijk van een intensief ontwerp- en ontwikkelingsprogramma vanaf 1 juli 2022 door Toyota samen met consortiumpartners Ricardo, ETL, D2H Advanced Technologies, Thatcham Research.

De bouw van prototypes begon op 5 juni 2023 in een speciale ruimte binnen de TMUK-faciliteit. In slechts drie weken werd de bouw van het eerste voertuig voltooid. Uiteindelijk worden er dit jaar nog 10 gebouwd. Deze zullen strenge tests ondergaan om ervoor te zorgen dat veiligheid, dynamische prestaties, functionaliteit en duurzaamheid voldoen aan de hoge normen die vereist zijn voor een productiemodel.

De nieuwe aandrijflijn maakt gebruik van de Toyota´s Mirai waterstof brandstofcel. In deze waterstof elektrische sedan heeft de brandstoftechnologie zijn kwaliteit de afgelopen 10 jaar bewezen. In de Hilux wordt waterstof opgeslagen in drie hogedrukbrandstoftanks. Hiermee heeft het prototype rijbereik van meer dan 600 km. Dat is aanzienlijk verder het bereik met een batterij-elektrisch systeem.


Bron: Toyota

Categorieën: Auto

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: