Toyota Motor Corporation heeft een werkend prototype van een draagbare waterstofcartridge ontwikkeld. Dit cartridgeontwerp vergemakkelijkt het transport en de levering van waterstofenergie aan consumenten. Met de patroon kan een breed scala aan dagelijkse toepassingen in en buiten het huis van stroom worden voorzien.
De waterstofcartridge is door Toyota ontwikkeld in samenwerking met haar dochteronderneming Woven Planet Holding, Inc. Daarbij werken de partijen samen met ENEOS Corporation om een uitgebreide op waterstof gebaseerde toeleveringsketen op te zetten. Deze is gericht op het versnellen en vereenvoudigen van productie, transport en dagelijks gebruik. De patronen zullen als Proof of Concept worden ingezet op verschillende locaties. Als eerste te beginnen in Wolven City en omliggende gemeenschappen. Deze mensgerichte slimme duurzame stad van de toekomst wordt momenteel gebouwd in Susono City (Japan).
Kenmerken waterstofcartridges
- Prototype is 400 mm lang met een diameter van 180 mm
- Streefgewicht 5 kg (excl. handvat en bescherming)
- Eenvoudig verwisselbaar
- Makkelijk te transporteren naar consumenten zonder het gebruik van leidingen
- Inzetbaar voor breed scala aan toepassingen voor dagelijks gebruik
- Kan voorzien in de energiebehoeften in afgelegen en niet-geëlektrificeerde gebieden
100 gram opslag
Toyota doet nog wel wat schimmig over de capaciteit van de patronen. Ze geven hier zelf over aan:
“Wanneer elektriciteit wordt opgewekt door een typisch brandstofcel-systeem, wordt aangenomen dat één waterstofpatroon voldoende elektriciteit genereert om een typische huishoudelijke magnetron ongeveer 3-4 uur te laten werken (op basis van de veronderstelling van een toekomstige iteratie, hogedruk-waterstoftank met een elektrische vermogen van ongeveer 3,3 kWh/eenheid)”.
Volgens onze berekeningen zou dat uitkomen op een opslagcapaciteit van maximaal 100 gram waterstof.
Geen nieuw idee
Het idee van wisselbare patronen is niet geheel nieuw. Een aantal jaren geleden bracht het bedrijf APFCT een waterstofscooter met verwisselbare cilinders (ca 10 bar) op de markt. Het Frans-Zwitsers bedrijf Stor-H kwam vorig jaar met een vergelijkbare prototype van een scooter. Tevens presenteerde vorige maand NAMX het idee voor waterstofpatronen in een SUV.
Bron: Toyota
3 reacties
P.P.A.E van den Broek-Wouters · 8 juni 2022 op 14:29
Ik vind het geweldig dan men nu eindelijk doorzet op het gebruik van waterstof. Beter dan alleen electra
Frank Conijn · 13 juni 2022 op 23:13
Ik zie de noodzaak van de energietransitie en zie heel veel in de aanpassing van ons netwerk van aardgasleidingen zodat er waterstof doorheen kan lopen. Maar een capsule van 5 kg waar maar 100 gram waterstof in gaat? Ik ben benieuwd of de investeerders dat van tevoren wisten, want daar zie ik geen toekomst in.
Rik Lameyze · 5 september 2022 op 17:52
Welke vorm van waterstof zit er in die cartridge?