Toyota Motor Europe en VDL Groep hebben samengewerkt om het brandstofcelsysteem van Toyota te integreren in zware vrachtwagens. Na de eerste demonstratiewaterstoftruck heeft Toyota nu vier extra 40 ton voertuigen ingezet op zijn logistieke routes in België, Frankrijk, Duitsland en Nederland. Elk voertuig kan onder reële rijomstandigheden tot 400 km rijden op één tankbeurt.

De logistieke dienstverleners Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT en Yusen Logistics zetten waterstof brandstofcelvrachtwagen in op de logistieke routes van Toyota’s Europese onderdelencentrum in in Diest (België). Van hieruit worden dagelijks onderdelen en accessoires vervoert naar België, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

“Dit initiatief sluit aan bij Toyota’s doel om tegen 2040 CO2-neutraal te zijn in zijn logistieke activiteiten, maar het heeft ook tot doel bij te dragen aan de groei van de waterstofeconomie. Zware brandstofcelvrachtwagens kunnen de vraag naar waterstof stimuleren, wat samen met de implementatie van de EU-verordening over infrastructuur voor alternatieve brandstoffen (AFIR) een van de belangrijkste factoren is. Samen met onze logistieke dienstverleners willen we lessen trekken uit de dagelijkse werking van onze eerste waterstofaangedreven logistieke vloot en de voertuigen en operationele processen verder verbeteren.”

Thiebault Paquet, Vice President R&D, Toyota Motor Europe

De 40 ton brandstofcelvrachtwagen levert vergelijkbare prestaties als een dieselvrachtwagen, maar dan zonder uitstoot tijdens het rijden. De elektromotor wordt aangedreven door elektriciteit die wordt opgewekt uit waterstof in combinatie met zuurstof. Met één tankbeurt kan het voertuig tot 400 km rijden onder reële rijomstandigheden. Een bijkomend voordeel is dat de elektromotor stil en trillingsvrij zijn werk doet, fijner voor de omgeving en voor het rijcomfort.


Bron: Toyota

Categorieën: Vrachtauto

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *