Een laboratoriumvliegtuig van de TU Delft is aangekomen op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het vliegtuig, een Cessna F337F Skymaster, is aangeschaft om innovaties voor de verduurzaming van de luchtvaart en het verminderen van vliegtuiggeluid in de praktijk te kunnen testen. Het vliegtuig zal worden ingezet voor onderzoek naar onder meer stillere propellers, geavanceerde voortstuwingssystemen en vliegen op waterstof.
De Cessna F337F Skymaster was eerder in gebruik bij het Dutch Electric Aviation Centre Teuge (DEAC), een samenwerkingsverband dat onderzoek doet naar hybride elektrisch vliegen. De TU Delft gaat het toestel nu gebruiken om verschillende innovaties tijdens de vlucht te testen. Het gaat onder meer om onderzoek naar geluid, aerodynamica van vliegtuigen, voortstuwing, controle en duurzame brandstoffen en energiedragers, waaronder waterstof.
“Om innovaties op te schalen, te certificeren en uiteindelijk ook daadwerkelijk te laten vliegen, is het essentieel om praktijktesten uit te voeren. Verschillende studies laten gunstige resultaten zien in een gesimuleerde meetomgeving, zoals windtunnel, vluchtsimulator en in computersimulaties. Een belangrijke vraag blijft echter of het ook werkt onder echte vliegomstandigheden. Dat kunnen we met dit vliegtuig onderzoeken.”
Leo Veldhuis, Hoogleraar Flight Performance and Propulsion (betrokken bij DEAC)
Het vliegtuig zal ook worden gebruikt om nieuwe cockpitsystemen, bijvoorbeeld op basis van slimme touchscreens, te testen onder realistische vliegomstandigheden. Daarnaast heeft de TU Delft nog een onderzoeks- en onderwijsvliegtuig gestationeerd op RTHA voor andere testen. Dit alles zetten zijn in voor de transitie naar een schonere, stillere en slimmere toekomst van de luchtvaart.
Bron: TU Delft
0 reacties