Het Micro Aerial Vehicle Lab (MAVLab) van de TU Delft ontwikkelden samen met de Koninklijke Marine en de Kustwacht Nederland een waterstofdrone. De drone kan verticaal opstijgen en landen, en urenlang horizontaal vliegen op waterstof.
De eerste succesvolle tests met de waterstofdrone vonden plaats vanaf een varend schip op volle zee. Het unieke aan het concept is dat de drone zowel verticaal kan opstijgen als landen. En net als een vliegtuig urenlang horizontaal kan vliegen op waterstof. Tijdens de eerste testvluchten is er ruim 3,5 uur gevlogen.
De volledig elektrische drone weegt 13 kg en heeft een spanwijdte van 3 meter. Hij vliegt met 12 motoren en bij uitvallen van enkele motoren kan de drone nog veilig landen.
De drone is uitgerust met een 300 bar 6,8 liter carbon composiet waterstofcilinder. De cilinder levert de waterstof op lage druk aan de 800 watt brandstofcel, die de waterstof omzet in elektriciteit. Naast de brandstofcel die elektriciteit levert aan de motoren is er ook een set batterijen die tijdens het verticaal opstijgen en landen samen met de brandstofcel de motoren van extra energie voorziet. Tijdens de horizontale vlucht laad de brandstofcel de batterij weer op voor de verticale landing.
Bron: MAVLab
0 reacties