Het European Hydrogen Backbone (EHB)-initiatief presenteerde afgelopen dinsdag een bijgewerkte versie van haar visie voor een speciale waterstoftransport infrastructuur in heel Europa. Met de toetreding van 11 nieuwe landen groeit de backbone tot 40.000 km in 2040 en verbindt het 21 Europese landen.

Hergebruik aardgaspijpleiding

In het EHB-rapport wordt aangegeven dat ongeveer 69% van het voorgestelde waterstofnetwerk bestaat uit hergebruikte bestaande aardgasnetten. De resterende 31% nieuw aan te leggen pijpleidingen zijn nodig om nieuwe afnemers aan te sluiten en bevinden zich in landen met kleine gasnetten, maar met een hoog verwachte toekomstige vraag en aanbod van waterstof.

Tegen 2030 zou de EHB kunnen bestaan ​​uit een 11.600 km pijpleidingennetwerk. De waterstofinfrastructuur kan dan uitgroeien tot een Pan-Europees netwerk met een lengte van 39.700 km in 2040.

Investeringskosten

De bijna 40.000 km voorziene backbone voor 2040 vereist een geschatte totale investering van 43-81 miljard euro. De investering per kilometer pijpleiding is lager in vergelijking met het EHB-rapport van vorig jaar, omdat het vorige rapport alleen kostenschattingen bevatte voor pijpleidingen met een diameter van 48 inch. In het huidige rapport wordt rekening gehouden met het feit dat een groot deel van de huidige aardgasinfrastructuur en de waterstofinfrastructuur van morgen bestaat uit kleinere pijpleidingen. Kleinere pijpleidingen van 24 of 36 inch zijn goedkoper gereed te maken voor hergebruik, maar leiden tot iets hogere transportkosten per kilometer. Het transport van waterstof over 1.000 km zou gemiddeld € 0,11-0,21 per kg waterstof kosten, waardoor de EHB een kosteneffectieve optie is voor langeafstandswaterstoftransport.

Stabiel regelgevend kader vereist

Het voorgestelde infrastructuurplan tot 2040 geeft de visie weer van 23 Europese gasnetbeheerders uit 21 Europese landen. Het is gebaseerd op hun nationale analyse van hoe de infrastructuur zou kunnen evolueren om de doelstellingen voor het koolstofarm maken te halen. Het is belangrijk om te benadrukken dat de uiteindelijke infrastructuuroplossing in hoge mate afhankelijk zal zijn van de toekomstige dynamiek van vraag en aanbod van het geïntegreerde energiesysteem, inclusief aardgas, waterstof, elektriciteit en warmte. Daarnaast speelt de totstandbrenging van een stabiel, ondersteunend en adaptief regelgevingskader een belangrijke rol.


Bron: Gas for Climate 2050

Categorieën: Waterstof transport

0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: