Toyota levert het brandstofcelsysteem voor varend waterstof laboratorium de Energy Observer. De Toyota Fuel Cell System is ontworpen als modulaire oplossing en wordt ook toegepast in de Toyota Mirai.

Energy Observer

Toyota is al vanaf het begin betrokken bij de Energy Observer. In 2017 is het schip begonnen aan een zes jaar durende wereldreis. Het elektrisch aangedreven schip van de toekomst maakt gebruik van diverse vormen van hernieuwbare energie en een systeem dat CO2-vrij waterstof produceert uit zeewater. Het Franse schip dient als onderzoeksplatvorm voor nieuwe duurzame technologie en met innovatieve technologie bewijst de Energy Observer dat een schonere wereld een realistisch doel is.

Toyota Fuel Cell System

Voor de volgende etappe van de wereldreis hebben Energy Observer en Toyota nauw samengewerkt om Toyota’s toonaangevende brandstofceltechnologie in het schip toe te passen. Het Toyota Technical Center Europe heeft dit brandstofcelsysteem speciaal ontwikkeld voor de Energy Observer, met componenten die ook in de Toyota Mirai worden gebruikt. Er is een compacte brandstofcelmodule ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in vaartuigen. Het systeem levert meer vermogen en is efficiënter dan een gewone scheepsmotor, maar is ook zeer betrouwbaar en dus geschikt om de Energy Observer dit jaar op de reis over de Atlantische en Grote Oceaan van alle energie te voorzien.

Samenwerking tussen CMA CGM en Energy Observer

De CMA CGM Group is een wereldleider in scheepvaart & logistiek en een pionier op het gebied van energietransitie. CMA CGM en Energy Observer bundelen hun krachten. CMA CGM zal zijn industriële expertise bijdragen aan dit drijvende laboratorium. Als doel om het gebruik van waterstof als een emissievrije brandstofbron voor de scheepvaartindustrie in de komende jaren te bevorderen.


Bron: Toyota en CGA CGM

Categorieën: Scheepvaart

0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

error:
%d bloggers liken dit: