Aan boord van de schepen van Havila Kystruten mogen alleen auto’s en motorvoertuigen die fossiele brandstof gebruiken. Hiertoe heeft het bedrijf besloten naar aanleiding van de brand op Felicity Ace die vermoedelijk is ontstaan door een elektrische auto die vlamvatte. Dit besluit betekent dat elektrische, hybride en waterstofauto’s niet meer aan boord kunnen worden vervoerd.
Havila Kystruten vaart met vier schepen langs de Noorse kust op de route Bergen – Kirkenes, waarbij het 34 havens op de noordwaartse route en 33 havens op de zuidwaartse route aandoet. Na de ramp met de Felicity Ace, die zonk nadat vermoedelijk een elektrische auto vlamvatte, is er bij Havila Kystruten discussie ontstaan over het vervoer van elektrische voertuigen. Een elektrische auto die in brand staat is niet zomaar geblust, daarom worden ze nu in veel parkeergarages al geweerd.
De rederij heeft een externe risicoanalyse uitgevoerd en besloten om geen e-auto’s meer aan boord te nemen. Dat betekend dat zowel elektrische, hybride als waterstofauto’s niet welkom zijn, omdat ze een vermeend hoog risico vormen bij brand voor de mensen en bemanning aan boord. Dit is best een bijzonder besluit van de rederij uit het elektrische pioniersland Noorwegen, waar in 2022 80% van de nieuw geregistreerde auto’s een elektrische aandrijving heeft.
Bij andere veerdiensten in Noorwegen zijn de niet fossiele brandstof voertuigen nog wel gewoon welkom. Zij nemen maatregelen om de risico’s te verkleinen, zoals niet aan boord opladen van de batterijen. Daarnaast zijn er in Noorwegen allerlei initiatieven om de scheepvaart te verduurzamen, zoals een waterstofferry en vrachtschip op vloeibaar waterstof.
1 reactie
Twan · 30 januari 2023 op 18:08
Eindelijk worden er belangrijke beslissingen genomen welke op gezond boeren verstand gebaseerd zijn en niet op de politieke drampromoties van elektrisch rijden.
Ik voorspel dat er over een tijdje zelfs verboden komen op 100% elektrische auto’s.
1- milieutechnisch onverantwoord als alles méé geteld wordt
2- elektriciteitsnet kan het in geen enkel Europees land aan, laat staan de nieuw toetreders.
3- onbetaalbaar voor de gemiddelde automobilist.
4- iedereen zal zo lang mogelijk met zijn fossiele auto MOET blijven rijden om nog een beetje mobiel te zijn.