Dat het niet goed ging met de verkoop van waterstof elektrische auto’s was al langer bekend. Maar nu de RDW cijfers over 2024 bekend zijn geworden, blijkt dat de verkoop vorig jaar tot een minimum gedaald is.

In Nederland zijn de Hyundai Nexo en de Toyota Mirai de ‘meest’ verkochte waterstof elektische auto’s. Net als batterij elektrische auto’s, zijn deze voertuigen bij gebruik 100% duurzaam: uit de uitlaat komt alleen water. Bovendien kennen ze een aantal voordelen ten opzichte van batterij elektrische auto’s. Zo is een waterstof elektrische auto in ca 5 minuten weer volledig volgetankt, hebben deze auto’s een relatief lange actieradius van ca 600 km en wegen ze een stuk minder dan vergelijkbare volledig elektrische auto’s. Een Toyota Mirai weegt ca 1.900 kg, een vergelijkbare elektrische auto weegt al gauw 2.500 kg. En dat gaat de komende jaren schelen in de wegenbelasting.

Beperkt aantal tankpunten

Toch weten de waterstof elektrische auto’s blijkbaar hun weg naar de potentiele kopers niet te vinden. De belangrijkste oorzaak lijkt ons het nog altijd beperkte aantal tankpunten waar de waterstof verkregen kan worden. vandag de dag telt Nederland slechts 25 waterstoftankstations. En hiervan zijn er 3 zgn. slow-fill stations (waar het tanken ca 45 minuten duurt ipv 5 minuten).

Hoge kilometerprijs

Ook de prijs van waterstof blijft aan de hoge kant. Met € 19,- / kg bedraagt de kostprijs per kilometer voor waterstof ca € 17,- per 100 km. En hiermee is de kilometer kostprijs bijna 3x zo hoog als volledig elektrisch en ook aanzienlijk duurder dan diesel en benzine.

14 waterstof personenauto’s

Het gevolg is dat volgens onze berekeningen in 2024 slechts 14 waterstof elektrische personenauto’s op kenteken zijn gezet: 9x een Toyota Mirai en 5x een Hyundai Nexo. Bovendien betrof het in de meeste gevallen een import voertuig. Helaas konden we bij de RDW niet achterhalen waar deze voertuigen vandaan zijn gehaald.

Aantal bestelbusjes verdubbeld

Het aantal ‘lichte bedrijfsvoertuigen’ is in 2024 overigens verdubbeld van 15 naar 32. Onze verwachtingen voor deze waterstofvoertuigen is een stuk positiever. Opel vertelde ons eerderdat er plannen waren om met een nieuw type Vivaro te komen met een verdubbelde actieradius tot ca 700km. En daarmee wordt dit een zeer interessant alternatief voor de volledig electrische bestelbus. We zouden heel graag deze nieuwe bestelbus het komende jaar eens aan een praktijktest willen onderwerpen.

Categorieën: Auto

1 reactie

A de Bruijn · 13 januari 2025 op 11:20

De prijs van een waterstof auto zoals de Mirai is zeer gunstig, en voor de langere termijn denk aan 2 of 3 jaar een betere investering als een elektrische auto. Er zijn al Mirai’s met 300 000 km op de teller en de onderhoudskosten zijn laag net als de wegen belasting. Ik woon in Zeeuws Vlaanderen en ben vaak onderweg en dit zijn dan lange afstanden. Ik tank vaak in België met name Antwerpen, Gent, Brussel en Luik voor 10 Euro p/KG inclusief BTW en kan dan 600 KM rijden. In Duitsland kost het 16 Euro p KG. Alleen Nederland is het te duur. Maar als je de totale kosten bekijk dan is tanken nog steeds duur maar voor 1000 euro extra tanken doe je al heel wat kilometers. En ik denk naar de toekomst toe dat de prijs in Nederland zeker zal dalen. Ik heb inmiddels mijn tweede Mirai in bezit en ben en heel tevreden mee.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *