Verne en zijn industriële partners kondigden de voltooiing aan van de eerste zware klasse 8 vrachtwagen die wordt aangedreven door cryo-gecomprimeerde waterstof (CcH2). Verne’s CcHbrandstofopslagsysteem maximaliseert de opslagdichtheid van waterstof door de waterstofgas te koelen rond de -200 °C. Door deze technologie wordt het voertuiggewicht en de kosten van het opslagsysteem verlaagd. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat de huidige pilot werkt op een verbrandingsmotor met een mengel van diesel en waterstof.

Cryo-gecomprimeerde waterstoftechnologie

Verne ontving april jl. een subsidie van Alberta Innovates voor de ontwikkeling en demonstratie van een klasse 8 vrachtwagen aangedreven door cryo-gecomprimeerde waterstof (CcH2). De eerste pilot versie werd getoond op de Alberta Motor Transport Association Innovation Expo in Edmonton. In een bestaande truck is de cryo-gecomprimeerde waterstoftechnologie van Verne geïnstalleerd. Dit systeem omvat het koelen tot -200 °C en comprimeren van waterstof om de maximale waterstofdichtheid van 73 g/L te bereiken. Volgens Verne is dit een verbetering van 33% ten opzichte van vloeibare waterstof en 87% ten opzichte van traditionele 700 bar gecomprimeerde waterstofgas.

Retrofit dieselmotor

De eerste cryo-gecomprimeerde waterstoftruck in zijn soort maakt gebruik van het Guardian Hydrogen Diesel System van Diesel Tech Industries. Dit is een traditionele dieselmotor die geschikt gemaakt is om een mengsel van diesel en waterstof om te zetten in energie (duel-fuel verbrandingsmotor). DTI’s Guardian waterstofdieselsysteem kan dienen als een belangrijke overbruggingstechnologie voor de vrachtwagenindustrie, omdat het wagenparken in staat stelt om waterstof te tanken en te rijden zonder dat er investeringen in een nieuwe vloot vrachtwagens nodig zijn.

Tankinfrastructuur

Verne werkt samen met Cryostar aan de ontwikkeling van een volledige reeks cryo-gecomprimeerde
waterstof (CcH2) tankoplossingen. Ze ontwikkelen de technologie voor een cryopomp met een hoog debiet die compatibel is met zowel gecomprimeerde waterstof als CcH2.


Bron: Verne

Categorieën: Vrachtauto

1 reactie

Frank Conijn · 7 oktober 2024 op 12:23

Mooi resultaat, een verbetering van 33% ten opzichte van vloeibare waterstof en 87% ten opzichte van traditionele 700 bar gecomprimeerde waterstofgas. Maar wat gebeurt er met de cryogecomprimeerde waterstof(tank) als de koeling uitvalt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *